Första Silvia-systrarna

I juni examinerades Jennie Hockman, Kicki Ström och Mia Forsberg efter utbildning vid Sophiahemmets högskola.

Under två år har de parallellt med sina heltidsjobb läst åtta kurser, motsvarande 60 högskolepoäng. En tuff tid, men de är överens om att kunskapen de fått är värd allt slit.

Utbildningen handlar om hur man bäst bemöter demenssjuka, om närståendes stöd och miljöns betydelse för en människa med demenssjukdom.

"En värdefull investering för framtiden," säger Eva Skytt, vård- och omsorgschef, om utbildningen. Den är dyr och kunde den här gången genomföras med hjälp av statsbidrag. Eva hoppas att möjligheten återkommer; "Då vill vi gärna utbilda fler!"

Silviasystrarna ska nu fungera som handledare för sina kollegor och har planer för att höja livskvaliteten för de boende på Östangård, bland annat genom att arbeta mer individanpassat.

"Våra kunder är mellan 60 och 90 år och har olika förutsättningar och intressen," berättar Jennie Hockman. "Det blir fler aktiviteter som ska kännas meningsfulla för varje person. För dem som gillar att odla finns nu ett växthus, och vi har köpt en duocykel för att kunna ta cykelturer."

Aktiviteter behöver inte heller vara dyra, menar Jennie; "Många har glädje av att vara med och vika sin tvätt, vattna blommor och duka bordet. Det gäller bara att hitta rätt aktivitet för varje person."

Sidan granskades senast 2016-08-16