Nytt värdskap

För första gången ska en privat aktör utveckla besöksnäringen i Älvkarleby. Josefin Ronnerfors anbud fick flest poäng i kommunens upphandling.

Hösten 2014 fattade kommunstyrelsen det smått historiska beslutet att låta en privat aktör ta ansvar för destinationsutvecklingen. Det har aldrig hänt tidigare - så varför nu?

"Det var inte helt självklart från början och vi har förstås diskuterat för- och nackdelar," säger Marie Larsson, kommunalråd. "Vi ser både ambition och starka krafter inom besöksnäringen.  Från kommunens sida vill vi bidra med så goda förutsättningar som möjligt. Jag tror och hoppas att det här ska gynna både tillväxt och småföretagare."

Josefin Ronnerfors har lång erfarenhet av besöksnäring och har jobbat med det mesta från servering till marknadsföring. 2014 startade hon företaget JR Turismutveckling. Då hade hon också en utbildning som affärsutvecklare inom hållbar turism i ryggen.

"Miljöaspekten är viktig för mig. Jag vill att fler ska upptäcka att det är enkelt att komma till Älvkarleby med tåg. Jag tror också att samarbete mellan lokala matleverantörer och restauranger bidrar till hållbar kvalitet. Det vill jag uppmuntra!"

Förutom att utveckla Älvkarleby som destination ska Josefin också projektleda Fallens Dag och inspirera turister och andra besökare.

"En stor förändring blir att vi kommer att ha turistinspiration på flera olika platser, istället för en. Fiskecampen, Restaurang Kungsådran och Turisthotellet är öppna och tillgängliga året runt. Under vår, sommar och höst finns det material och kompetens även på Rullsand och Café Furiren som har lite kortare säsong," berättar Josefin.

Att involvera många är a och o för att utveckla ett bra turismål, menar Josefin. Hon samarbetar redan med alla konferensanläggningar i Älvkarleby.

"I december 2014 startade jag "Möten i Älvkarleby" för att öka antalet konferens-nätter. Jag marknadsför anläggningarna, gör visningsresor och jobbar med nya kundkontakter. Det enda anläggningarna betalar för att synas i marknadsföringen är provision för varje såld konferens."

Josefin har nu uppdraget i ett år framåt, och ser fram emot en spännande period;

"Det ska bli så roligt, och jag har hittills bara fått positiva reaktioner!"

Bild på Josefin Ronnerfors
Sidan granskades senast 2015-03-30