Ny återvinningscentral i Skutskär 2016

En ny återvinningscentral har börjat byggas på södra industriområdet i Skutskär, den förväntas öppna under sommaren 2016.

Återvinningsbranschen utvecklas och det gör att centralerna bör vara flexibla så att det går att göra plats för fler containrar när det kommer nya möjligheter till sortering.

I Skutskär ska man lösa detta genom att bland annat ha olika slingor att köra beroende på vad man ska göra sig av med, slingorna kommer vara gjorda så att den som till exempel bara har trädgårdsavfall kan göra en kort sväng in på den delen och sedan ut igen.

Ytan för uppdelning av grovsopor kommer att utökas och anpassas så att besökaren får så låga lyft som möjligt. Andra förbättringar som finns i åtanke är att lastmaskiners och lastbilars körbanor kommer att separeras från besökarnas körbanor. Det kommer även finnas möjlighet att lämna in kläder och andra saker till second hand för återbruk.

Den gamla återvinningscentralen på Dragmossen har öppet som vanligt tills den nya står färdig.

Sidan granskades senast 2016-03-22