Lyft för företagsklimat

Älvkarleby har den bästa placeringen någonsin i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet. Lyftet från plats 164 i fjol till 103 i år är den största förbättringen i länet.

74 företagare och 17 politiker har svarat på enkäten som utgör en del av  den samlade bedömningen.  Resultatet visar förbättringar inom de flesta områden. Kommunens information till företagen och tillämpning av lagar och regler får det bästa betyget någonsin, och bara en gång tidigare har det sammanfattande omdömet om företags-klimatet varit bättre.

I februari antogs kommunens första tillväxtstrategi.
Företagen har varit med och engagerade i arbetet med att ta fram strategin.
"Det har varit ett nära och aktivt samarbete. Jag tror det är en förutsättning för den positiva utvecklingen," säger Marie Larsson, kommunstyrelsens ordförande.

Politiker, tjänstemän och företagare är överens om tillväxtstrategins fyra fokusområden;

• bilden av Älvkarleby,
  • infrastruktur och bostäder,
  • utbildning och skola,
  • näringslivsutveckling.

Martin Andaloussi och Karin Vybiral jobbar  på näringslivskontoret;
"Strategin visar tydligt att alla har ett ansvar. Där finns också en rad konkreta insatser som hjälper oss att nå de övergripande målen."

De lokala företagarna tar också ett allt större ansvar för företagsklimatet.
"De har till exempel skapat en egen grupp på Facebook för att kommunicera med varandra och oss," säger Martin. "Det hjälper oss att nå ännu fler, och vi kan snabbt informera, bolla förslag och svara på frågor. Det är vi väldigt nöjda med."

Bild på Martin Andaloussi och Karin Vybiral
Sidan granskades senast 2016-03-16