Vi blir fler!

Antalet invånare ökar för tredje året i rad. Under 2015 flyttade 730 personer till Älvkarleby kommun.

Inflyttning från andra länder bidrar förstås till ökningen, men de flesta som flyttar in kommer från "övriga län",  enligt SCB's rapport.

"Vi vet att många flyttar hit från Gävle," säger Erik Klippmark som är kommunens utredare. "Det är ofta människor som är uppväxta här och som vill flytta tillbaka när det är dags att bilda familj."

Det föddes något färre barn under 2015, medan antalet döda var lite fler än vanligt.
"Tack vare inflyttningsöverskottet blev vi ändå totalt 124 personer fler i fjol," säger Erik Klippmark.

Vid årsskiftet bodde 9 293 invånare i kommunen. Man får gå tillbaka till 1993 för att hitta lika höga siffror.

Kommunalrådet Marie Larsson är självklart glad för fler invånare;
"Verkligen roligt! Det är rätt tid för att börja bygga bostäder, och jag är nöjd med att det redan är på gång."

Ett av fullmäktiges mål är att kommunen ska ha 9 300 invånare år 2020.
"Nu har vi ju nästan nått det redan, så det är nog dags att höja ribban," avslutar Marie.

Sidan granskades senast 2016-08-24