Kungligt besök

Den 15 juni besökte HM Kung Carl XVI Gustaf Älvkarleby. Temat var vattenkraft och energiforskning. Älvkarleby kommun var värd för lunchen som avslutade besöket.

Landshövding Peter Egardt följde Kungen under hela besöket som började vid Untra på förmiddagen. Efter studiebesök på kraftstationen och Vattenfalls Research & Development, bjöd Älvkarleby kommun på lunch i gamla officersmässen på Laxön.

Till förrätt serverades älgrostbiff med örtcrème och därefter färskostfylld laxtournedos med havtornsvelouté och duchesstopp. När det var dags för kaffe flyttade alla ut på verandan där jordgubbs- och rabarberpaj med vaniljgrädde serverades.

Speciellt inbjudna till lunchen var Janne Olsson från Älvkarleby Sportfiske, Beate Tjernström från Sågarbo Herrgård och Markus Oksanen, Älvkarleby IK.

Restaurang Kungsådran levererade maten och Café Furiren stod för dukning och servering.

Bild på Kung Carl XVI Gustaf och kommunchef Anna-Karin Karlsson
Sidan granskades senast 2016-06-16