Det gick bra i år!

Vilma Joons och Kristin Vybiral i klass 9 ville att kommunen skulle bli bättre på att bidra till insamlingen för Världens Barn.

2015 var resultatet i insamlingen sämst i länet och näst sämst i landet. Riktigt pinsamt, tyckte Vilma Joons och Kristin Vybiral. De tog ett initiativ som i år ledde till helt andra resultat.

Målet var egentligen att alla på Rotskärsskolan själva skulle samla in lika mycket som hela kommunen gjorde i fjol. Resultatet blev istället det dubbla. Eleverna på skolan - från förskoleklass till klass 9 - har  samlat in och pantat flaskor och burkar, sålt pins och skramlat med bössor utanför butiker.  Dessutom skänkte de alla intäkter från cafeterian under två dagar.

Sanna Dahlberg, regionsamordnare för Världens Barn, riktar ett särskilt varmt tack till Vilma, Kristin och till Lena Hållkvist på Rotskärsskolan. De lyckades inte bara nå sitt mål, utan till och med nästan dubbla det helt på egen hand.

Även PRO, kyrkan och pensionärsföreningen Laxen har varit aktiva i insamlingen.

Totalt samlade invånarna i Älvkarleby kommun in 40 252 kr, vilket är en ökning med hela 622 % jämfört med 2015. Förutom andraplaceringen i länet innebär det plats 152 i Kommunkampen (289 i fjol). Älvkarleby kommun blev också Årets Raket.

Bild på Vilma Joons och Kristin Vybiral

Foto: Kristin Vybiral