Nu bygger vi!

Gävleföretaget MEJ Bygg AB får uppdraget att bygga den första etappen av nya Tallmon. I mars startar markarbetena.

Företaget, som vann upphandlingen i konkurrens med två andra företag, har lång erfarenhet i byggbranschen. De har bland annat byggt LSS-boende, operationshus och bioreningsverk. Nu ser de fram emot att få bygga första etappen på nya Tallmon.

"Flera av våra anställda bor i Älvkarleby kommun och tycker det ska bli extra kul att få vara med om den här satsningen," säger Per-Johan "PJ" Johansson, MEJ Bygg AB. Tillsammans med kollegorna Marcus Karlsson och Kurt Eriksson träffade han på måndagen kommunens projektledare och tekniska chef, Camilla Forslund, för att gå igenom planeringen. I början på mars drar bygget igång med fällning av träd och andra markarbeten.

"En del byggdelar kommer sedan att produceras i en lokal på södra industriområdet och flyttas till Tallmon för montering," berättar Camilla Forslund. Hon hoppas att allt ska gå smidigt.
"Det första huset ska stå klart i mitten på september, och det är förstås mycket som måste klaffa. Men nu står vi på startlinjen, och vi kommer att göra allt för att hålla tidplanen. Det här är så spännande!"

Vecka 11 bjuder kommunen in allmänheten till informationsträffar i Skutskär och Älvkarleby. Då visar vi ritningarna för etapp 2 tillsammans med Tovatt Arkitekter och WSP, och berättar om det stora projektet som förväntas helt färdigt 2019.
Information om tid och plats kommer bland annat här på alvkarleby.se och i Lokaltidningen Norra Uppland.

Bild på MEJ Bygg och Camilla Forslund.

PJ Johansson, Marcus Karlsson och Kurt Eriksson från MEJ Bygg AB tillsammans med Camilla Forslund.

Sidan granskades senast 2017-02-20