Kompass får Dagerman-priset

Årets Stig Dagerman-pris går till Anders Kompass, tidigare chef för fältarbetet vid FN's kontor för mänskliga rättigheter i Genève.

Sommaren 2014 fick Anders Kompass en rapport om att franska fredsbevarande FN-soldater begått sexuella övergrepp mot barn i Centralafrikanska republiken. Han meddelade omedelbart de franska myndigheterna.

Åtta månader senare kom FN's reaktion; en internutredning mot Anders Kompass inleddes och han stängdes av från sitt arbete. FN's högkommissarie ansåg att uppgifterna kan ha skadat offren.

Internutredningen och en extern rapport om FN's agerande i hanteringen av övergreppen friade senare Anders Kompass.

"Skulle jag så till sist redovisa den vanmäktiga dröm jag liksom de flesta andra drömmer skulle det bli den här:
att så många människor som möjligt skall inse nödvändigheten av att bryta sig ut ur de människohatande maktblocken, maktkyrkorna och maktorganisationerna inte för att bilda nya samfund utan för att försvaga den livsförödande maktens ställning i
världen."
Stig Dagerman, ur Essäer och journalistik, Samlade Skrifter 11.

Prisutdelning 27 maj

Anders Kompass tar emot priset på trappan till Stora Hallen i Älvkarleby.
Vattnet i Mellanfallet släpps fritt för att hylla pristagaren, Stig Dagerman och det fria ordet. Komplett prismotivering och detaljerat program kommer senare.

Stig Dagermanpriset

delas ut till den, de eller den organisation som i Stig Dagermans anda verkar för att värna om det fria ordets betydelse och tillgänglighet.

Priset delas ut i Älvkarleby, några stenkast från Stig Dagermans barndomshem. Prissumman är på 50 000 kronor.

Arrangörer: Älvkarleby kommun och Stig Dagermansällskapet, i samarbete med Arbetarbladet Intressenter AB, Nya Stiftelsen Gefle Dagblad och Vattenfall.

Bild på Anders Kompass

Av United States Mission Geneva - Flickr: Maria Otero Speaking with OHCHR Officials at HRC, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=49515621

Sidan granskades senast 2017-03-13