Fler p-platser

I höst blir det mer plats för både cyklar och bilar att parkera vid tågstationen i Älvkarleby. Äkta hästkrafter hjälper till att dra bort det avverkade timret.

Rickard Eriksson har skött avverkningen för att göra plats för markarbetena. För hästarna Brunte och Rolle är det ingen match att dra bort de tunga stockarna. De klarar av sitt arbete på en dag.

Jämfört med den nuvarande parkeringen blir det dubbelt så många parkeringsplatser för bilar och nästan tre gånger så många cykelställ när arbetet är klart i höst.

"Vi asfalterar, målar p-rutor och kommer även att förstärka belysningen," säger Maj-Britt Lundberg på tekniska avdelningen. Hon berättar också att kommunen samarbetat med Vattenfall för att underlätta arbetspendlingen. Från och med i höst kommer Vattenfalls medarbetare att kunna boka cykel via en app och låsa upp den med en kod. "Det blir smidigare att ta sig mellan arbetsplatsen och tågstationen," avslutar Maj-Britt Lundberg.

Bild på Rickard, skogshuggare, och hästarna Brunte och Rolle
Sidan granskades senast 2017-06-07