Skolchef mot nya mål

Den 31 augusti avslutar Ola Johansson sitt uppdrag som skolchef efter knappt ett år.

"Jag har fått ett erbjudande som tilltalar mig väldigt mycket, och även om jag förstås vänt och vridit på det här ett tag så var valet ganska givet," säger han.

Ola Johansson har varit chef för skolverksamheten i knappet ett år.
Under den tiden har han startat ett omfattande utvecklingsarbete men också haft utmaningar som lokalbrist och budgetunderskott att hantera.

”Vi har börjat bygga en tydlig och hållbar grund för skolarbetet. Från och med i sommar hyr vi lokaler så just nu är lokalfrågan löst, men det är ändå fortsatt aktuellt att hitta en varaktig lösning. Ekonomin är en annan av alla stenar vi vänder på,” berättar Ola. ”Det hade varit spännande att vara med ända in i mål, men nu följer jag resultatet på distans istället. Mina medarbetare har mycket vilja och driv, och jag är övertygad om att det blir bra.”

Han nämner även samarbetet och övergången mellan förskola och skola som en viktig del i utvecklingsarbetet, och gläds över att resultaten i NO pekar uppåt i årskurs 6.

Ulrika Hjerpe är chef för Utbildnings- och omsorgsförvaltningen och hon beklagar att skolchefen slutar:
”Vi tappar en härlig och mycket kompetent medarbetare. Jag önskar att han hade valt att stanna och fortsatt guida sina chefer i utvecklingsarbetet, men jag gläds verkligen med Ola och gratulerar både honom och hans nya arbetsgivare.”

Rekryteringen av en ny skolchef har precis börjat och Ulrika Hjerpe hoppas och tror att tjänsten kan tillsättas under senhösten.

Bild på Ola Johansson
Sidan granskades senast 2017-06-07