Full aktivitet i ishallen

Ishallen i Skutskär har fått en ny ispist som är klar att driftsättas inom kort.

"Det är verkligen inte ofta vi anlägger en ny pist, så det är ett ovanligt projekt som snart är klart," berättar tekniska chefen Camilla Forslund och förklarar att det är av åldersskäl man nu pensionerar den gamla anläggningen.

Den nya ispisten ligger på en grusbädd som nu ska isas och målas.
"Det tar några dagar, men jag räknar med att allt är färdigt inom ett par veckor", säger Mikael Häggström, driftchef på tekniska avdelningen. Även sekretariat, spelarbås och belysning förbättras.

Slutnotan kommer först när alla arbeten är avslutade, men Camilla Forslund har ändå en god uppfattning om var den kommer att landa;
"Med de tillkommande åtgärderna som återställning, belysning och lite markarbeten, kommer projektet att kosta knappt 2 miljoner kronor."

Från början var det inte självklart att välja just grus som underlag.
"Vi har besökt andra ishallar och jämfört för- och nackdelar med både grusbädd och betong, " säger Camilla Forslund. Fördelen med en betongpist är att den kan användas året om, till exempel för rullskridskor. Till slut var det Ishockeyförbundets utlåtande som avgjorde valet av grus, ihop med faktorer som budget och hur anläggningen används. "Om vi ser behov längre fram kan vi komplettera grusbädden med ett ytskydd för att kunna använda den för andra aktiviteter," säger Camilla
Forslund.

Bild på Mikael Häggström, driftchef på tekniska avdelningen