Mia är Årets handledare

Vård- och omsorgscollege (VOC) har utsett Mia Österlund till årets regionala handledare.

VOC består av arbetsgivare, vårdutbildningar och fackliga organisationer som samverkar för att skapa attraktiva och moderna verksamheter med hög kvalitet.

Vårdelever från Gävle, Ockelbo och Älvkarleby har nominerat sina handledare, först till en lokal styrgrupp som väljer en vinnare per kommun. Vinnaren går sedan vidare till den regionala juryn som utser årets handledare.

Mia Österlund jobbar som undersköterska på Tallmon i Skutskär och har ofta elever med sig. Det är ett värdefullt inslag i jobbet, tycker hon.
"De är ju där för att lära sig använda sina kunskaper i praktiken, men jag lär mig också massor. De har både färska kunskaper som jag inte har, och ofta väldigt bra synpunkter. Vi lär nog av varandra, egentligen."

Det har också eleverna uppmärksammat. Av nomineringarna framgår det bland annat att Mia är lyhörd och alltid angelägen om att uppdatera och fördjupa egna kunskaper.

Förra året blev Mia årets lokala handledare och nu får hon alltså motsvarande utnämning i regionen. Och även om hon nu har en viss vana av det där med priser är hon både överraskad och väldigt glad över dagens lovord och beröm.

Motiveringen visar att eleverna bland annat uppskattar att Mia tålmodigt delar med sig av sin kunskap på ett sätt som är lätt att ta emot. Hon bemöter alla professionellt och har en noggrann planering som för eleverna framåt i lärandet.

Elisabeth Holmqvist är Mias chef  och mycket stolt över sin medarbetare;
"Mia är en fantastiskt bra representant för vår arbetsplats och verkligen värd den här utmärkelsen."

Vård- och omsorgscollege är certifierad samverkan mellan arbetsgivare, fackliga organisationer och utbildningar som tillsammans skapar attraktiva och moderna verksamheter med hög kvalitet.

Bild på Mia Österlund
Sidan granskades senast 2017-09-15