Trygghetens Hus

Byggdammet har lagt sig och snart står brandstationen klar att ta emot flera hyresgäster.

Sedan tidigare har räddningstjänsten, ambulansen och sotaren sina lokaler i huset. Kommunens tekniska avdelning håller till på översta våningen och har lett ombyggnationen som pågått sedan i juni.

"Nu kan vi också erbjuda ändamålsenliga lokaler för polisen som flyttar in den 1 oktober," säger Martin Nilsson, kommunens beredskaps- och säkerhetssamordnare. Att samla flera aktörer gör det förebyggande arbetet enklare, menar han.
"Vi samarbetar ofta i olika sammanhang, och det blir klart smidigare att vara i samma lokaler."

Under byggtiden har bland annat en hiss installerats för att göra huset tillgängligt för fler. Planlösningen har anpassats för besök hos polisen som nu får bättre möjligheter att utföra vissa arbetsuppgifter på plats.

Kommunpolis Jörgen Wilestedt ser fram mot att få flytta in;
"Vi kommer troligen att ha samma öppettider som förut, men att ha ändamålsenliga lokaler på orten ger oss möjlighet att finnas här mer kontinuerligt. Det är positivt för alla."

Trygghetens Hus invigs den 11 november med öppet hus och aktiviteter med alla aktörer. Mer information om invigningen kommer under oktober.

Sidan granskades senast 2017-09-15