Ny skolchef

Per-Anders Olsson utsågs idag till ny skolchef. Han tillträder sin tjänst den 8 januari.

I sitt nuvarande arbete som verksamhetschef och rektor för Lernia i södra Norrland har Per-Anders ett starkt fokus på att skapa trivsel och bra miljöer för lärande. Han har också ett stort nätverk i olika branscher och nära kontakter med näringslivet. Nu ser han mycket fram emot att bidra till utvecklingen i Älvkarleby kommun.

"Här finns vilja och kraft, och ett mycket öppet klimat. Det upplevde jag tydligt när jag träffade min blivande ledningsgrupp, och det passar mig väldigt bra," säger Per-Anders. "Vi behöver alla transparens, tydlighet och ärlighet för att lyckas, det gäller på alla nivåer."

Ulrika Hjerpe är chef för Utbildnings- och omsorgsförvaltningen och hon är glad att nu få välkomna en ny skolchef.
"Jag fastnade särskilt för att Per-Anders är så tydlig och orädd. Han har visat att han är lyhörd och att han redan ser våra behov och tillgångar." säger hon.
"Under det senaste året har vår chefsgrupp kommit en god bit på väg när det gäller vad vi behöver utveckla. Per-Anders erfarenhet och sätt att involvera kommer att betyda mycket för oss."

Per-Anders Olsson är 53 år och bor i Bomhus tillsammans med sambo och två barn. Till familjen hör också två redan utflugna barn.  I flera år jobbade Per-Anders som byggnadssnickare innan han utbildade sig till gymnasielärare. Han har tidigare varit biträdande rektor och haft flera lärartjänster både i grundskolan och på gymnasiet.

Tjänsten som skolchef fick han i konkurrens med ungefär 25 andra sökande.

Bild på Per-Anders Olsson
Sidan granskades senast 2017-10-18