Kontakta kommunen och lämna synpunkter
Öppet: | Måndag - torsdag 8-12, 13-16 |
---|---|
Telefon: | 026-830 00 |
E-post: | kommun@alvkarleby.se |
Besök: | Centralgatan 3, Skutskär |
Adresser och namnsättning
Älvkarleby kommun ansvarar för adressättning och namnsättning och kan hjälpa dig att få en korrekt adress.
Namnsättning
När kommunen har satt en ny adress informeras Lantmäteriet, Skatteverket och PostNord automatiskt.
När nya tomter/fastigheter bildats i ett område behöver de få en egen adress.
I första hand får fastigheten ett ledigt adressnummer.
Ibland är det nödvändigt att först besluta om ny namngivning av gata, väg eller plats innan adressättning kan ske. I dessa fall tar adressättningen längre tid eftersom ett nytt namn måste beslutas av samhällsbyggnadsnämnden.
Kommunen sätter namn på:
- Vägar
- Parker
- Adressområden
- Kommundelar
- Byggnader och anläggningar (tex skolor och förskolor)
Namnberedningen
Bygg- och miljöavdelningen tillsammans med kultur- och fritidsavdelningen utgör namnberedning och tar fram förslag till nya namn och ändringar i befintlig namnsättning. Därefter behandlas förslagen politiskt i samhällsbyggnadsnämnden.
Lägenhetsregistret
Du som fastighetsägare måste anmäla lägenheter till kommunen för att få lägenhetsnummer som kan registreras i det nationella lägenhetsregistret.