Kontakta kommunen och lämna synpunkter
Öppet: | Måndag - torsdag 8-12, 13-16 |
---|---|
Telefon: | 026-830 00 |
E-post: | kommun@alvkarleby.se |
Besök: | Centralgatan 3, Skutskär |
Faktura från Älvkarleby kommun
När du ska betala en faktura från kommunen anger du de betalningsuppgifter (OCR-nr) som finns på fakturan och betalar beloppet till vårt bankgiro för fakturor 5881-2298.
Läs mer nedan om hur du kan få din faktura från kommunen
Betala via e-faktura
När du vill slippa långa OCR-nummer och pappersfakturor kan du anmäla dig till e-faktura.
Nästa faktura kommer då elektroniskt till din internetbank och du får ett meddelande om att du har en faktura. Du kan titta på specifikationen innan du godkänner fakturan för betalning.
När du har anmält att du vill ha e-faktura från kommunen får du samtliga våra fakturor elektroniskt.
Anmälan om e-faktura gör du på internetbanken. Där säger du också upp e-faktura, om du inte längre vill ha det.
Elektronisk faktura (endast företag)
Älvkarleby kommun kan erbjuda dig som företagare/kommun/myndighet elektronisk kundfaktura. Anmäl ert Peppol-id eller alternativt er VAN-leverantör och ert partsid (GLN/organisationsnummer) till oss via e-post. Påminnelse skickas ut som pappersfaktura.
Mindre företag samt föreningar har även möjlighet att få sin faktura levererad till sin internetbank. Kontakta er bank för mer information
Betala via Kivra
Kivra är en tjänst för säker digital post från företag och myndigheter. Du får din faktura via Kivra om du är ansluten till tjänsten.
Om du missar att betala fakturan skickar vi ut påminnelsen som pappersfaktura.
Om du inte vill ha fakturan via Kivra behöver du ändra inställningarna i din digitala brevlåda. Välj bort att få digital post från Älvkarleby kommun.
Du hittar mer information om tjänsten och om hur du kan registrera dig på Kivras webbplats.
Betala via autogiro
Beloppet förs automatiskt från ditt bankkonto, utan kostnad för dig.
Du får som vanligt en faktura med belopp och förfallodag, men inbetalningskortet är makulerat. Du behöver bara se till att det finns tillräckligt med pengar på kontot dagen före förfallodagen. Om det saknas pengar dras ingenting och du måste då själv se till att betalningen sker på annat sätt.
Anmäl dig till autogiro via vår e-tjänst eller så fyller du i och undertecknar en blankett. Längst ner på sidan finns länk till båda alternativen.
Medgivandet registreras när banken lämnat klartecken. På fakturan kan du se när autogirot börjar gälla.
Har du en autogirofunktion så kvarstår den även om du anmäler dig för e-faktura. Då får du ingen pappersfaktura hem i brevlådan, utan en e-faktura som visas i Internetbanken och betalas via autogiro.
E-tjänst: Anmälan om autogiro Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Blanketten om autogiromedgivande Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Länk till annan webbplats. Länk till annan webbplats.
Få din faktura via e-post
Du kan få din faktura via e-post. Meddela din mejladress till kundfaktura@alvkarleby.se. Du är själv ansvarig att meddela kommunen om du byter mejladress.
Om du saknar en faktura eller OCR-nummer
Om du saknar OCR-nummer eller en faktura, kontakta kundreskontran på telefon: 026-830 00 eller mejla till: kundfaktura@alvkarleby.se
Obetalda fakturor
Om du inte betalar din faktura i rätt tid får du en påminnelse. Då måste du betala inom 8 dagar. Vi debiterar dröjsmålsränta enligt gällande lag. Räntan överförs på nästa faktura om sådan finns. Annars får du en separat faktura på räntan.
Inkassokrav skickas ut om betalningen inte kommit in trots påminnelsen. Ett inkassoföretag tar då över hanteringen. De tar ut lagstadgade avgifter och arvoden för sitt arbete.
Anstånd med betalning
Om fakturan inte kan betalas på förfallodagen kan anstånd medges eller avbetalningsplan upprättas, kontakta ekonomiavdelningen på 026-830 00 eller mejla till: kundfaktura@alvkarleby.se