Kontakta kommunen och lämna synpunkter

Kontakta kommunen

Öppet:

Måndag - torsdag 8-12, 13-16
Fredag 8-12, 13-15

Telefon:

026-830 00

E-post:

kommun@alvkarleby.se

Besök:

Centralgatan 3, Skutskär

Mål och budget

Innan den sista november ska kommunen fastställa en budget för nästa år. Det ska också finnas en plan för de tre åren därefter.

Budgeten är ett verktyg för att planera och styra verksamheten. Den visar vad kommunen ska arbeta med och hur dina skattepengar ska användas under året.

Kommunen upprättar varje år ett Mål- och budgetdokument för de närmaste fyra åren. Dokumentet innehåller en

  • budget för det första året, och en beskrivning av vad som ska göras
  • plan för kommunens arbete under de tre åren därefter. Planen har ofta fleråriga perspektiv som kan ändras varje år.

Kommunfullmäktige tar vanligtvis beslut om Mål och budget i juni varje år.

Längst ner på sidan finns en länk till Styrdokument. Där hittar du de aktuella Mål- och budgetdokumenten, under rubriken Planer.

Budgetprocessen

Älvkarleby kommun använder en budgetmodell som Sveriges kommuner och regioner (SKR) har tagit fram. Budgetarbetet pågår i två år, innan budgeten börjar gälla det tredje året.

År 1

  • Vi tar fram en grund för varje nämnds ekonomiska ram.
  • Nämnderna jobbar med sina mål.
  • I december börjar nämnderna ta fram ekonomiska prioriteringar som de vill göra i den nya budgeten.

År 2

  • I mars ska de ekonomiska prioriteringarna vara klara.
  • I juni behandlar kommunfullmäktige nämndernas förslag och fastställer budgeten. De bestämmer också hur hög skattesatsen ska vara.
  • Nämnderna förbereder sedan hur verksamheten ska anpassas till den nya budgeten.

Om prognoserna under perioden juli-oktober visar stora förändringar, kan fullmäktige justera budgeten senast i november. Om det finns särskilda skäl får beslut om budget tas under december månad.

Beslut om skattesats ska alltid tas senast under november månad.

År 3

Den nya budgeten börjar gälla den 1 januari.

Rambudget

Det finns olika sätt att göra en budget. Älvkarleby kommun använder ram-budgetering. Det innebär att kommunfullmäktige sätter mål och bestämmer hur mycket pengar varje nämnd ska få.

Ett positivt ekonomiskt resultat

Alla kommuner är skyldiga att upprätta sin budget så att intäkterna är högre än kostnaderna. För att uppnå en god ekonomisk hushållning behöver kommunen budgetera för ett positivt ekonomiskt resultat.

Ett positivt resultat behövs bland annat för att

  • få en buffert
  • finansiera kommunens investeringar
  • minska behovet av att låna pengar.

Om kommunen redovisar ett negativt resultat måste det återställas inom de närmaste tre åren.

Intäkter och kostnader

Kommunens intäkter kommer framför allt från kommunal skatt. Andra stora intäkter är

  • statliga bidrag
  • inkomstutjämning och generella bidrag
  • taxor och avgifter
  • hyror

Kommunens största kostnad är löner. Andra stora kostnader är

  • kostnadsutjämningsavgifter
  • hyror och bidrag
  • material och köp av tjänster
  • räntekostnader
Sidan granskades senast 2024-06-27