Kontakta kommunen och lämna synpunkter
Öppet: | Måndag - torsdag 8-12, 13-16 |
---|---|
Telefon: | 026-830 00 |
E-post: | kommun@alvkarleby.se |
Besök: | Centralgatan 3, Skutskär |
Företagsservicen förbättras
En av Sveriges största undersökningar om kommunal service till företag visar att Älvkarleby kommun tar steg framåt, men också att vi har utvecklingsområden kvar och mer att göra.

Varje år genomförs Företagsklimatundersökningen, en av Sveriges största kundundersökningar om kommuners myndighetsutövning och upphandling. Undersökningen görs i samarbete mellan Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och Stockholm Business Alliance (SBA). Den mäter företagens upplevelser av kommunens service inom områden som bygglov, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll, serveringstillstånd och upphandling.
Resultat för Älvkarleby kommun – förbättring trots få svar
I Älvkarleby kommun var svarsfrekvensen låg. Endast 36 procent av de tillfrågade företagen svarade på enkäten. Det är den lägsta svarsfrekvensen bland SBA:s medlemskommuner i årets undersökning. På grund av det låga antalet svar får vi bara ett sammantaget resultat och inte detaljer inom varje myndighetsområde. För att få detaljerade resultat krävs minst sju svar per område.
Vi arbetar aktivt för att öka svarsfrekvensen i kommande undersökningar.
Positiva resultat trots begränsat underlag
- Nöjd kund-index (NKI): Resultatet har ökat från 75 till 76. Det innebär att vi ligger över rikssnittet (75).
- Bygglov: Betyget har stigit från 51 till 66 poäng, vilket innebär ett godkänt resultat.
"Det är glädjande att se att vårt arbete för bättre bemötande och smidigare handläggning ger resultat. Att vi nu når ett godkänt betyg inom bygglov visar att vi är på rätt väg, även om vi vet att mer behöver göras. Företagens återkoppling är en viktig kompass för vårt fortsatta arbete," säger Jessica Lindegren, förvaltningschef för samhällsbyggnad.
Nytt mätområde: Nöjd upphandlingsindex (NUI)
För första gången har vi även resultat för Nöjd upphandlingsindex (NUI). Här hade vi en svarsfrekvens på 59 procent, vilket är glädjande. Resultatet blev 61 poäng, vilket placerar oss som tredje bästa kommun i Uppsala län.
"Resultatet visar att våra upphandlingar präglas av ett gott bemötande och hög rättssäkerhet. Samtidigt ser vi förbättringsområden, till exempel behovet av bättre marknadsdialog inför upphandlingar. Under 2025 är ökad dialog med marknaden ett prioriterat mål," säger Maria Norman, ekonomichef.
Din röst gör skillnad
Företagsklimatundersökningen är ett av våra viktigaste verktyg för att utveckla servicen till företag. Genom att delta i undersökningen hjälper du oss att förstå vad som fungerar bra och vad som behöver förbättras.
Vi vet att förändringar tar tid – men varje svar bidrar till att styra utvecklingen i rätt riktning. Tack till dig som deltog – din insats gör skillnad!