Gå till innehåll

Kontakta kommunen och lämna synpunkter

Kontakta kommunen
Öppet:Måndag - fredag 8-12, 13-16
Telefon:026-830 00
E-post:kommun@alvkarleby.se
Besök:Centralgatan 3, Skutskär

Lotterier, lotteritillstånd

Från den 1 januari 2019 gäller nya regler (Spellagen) för lotterier. För att få ordna ett lotteri behöver föreningen bara registrera det hos kommunen.

Kommuner registrerar lotterier, och Spelinspektionen ansvarar för all annan tillståndsgivning.

Vem kan ansöka om registreringslotteri?

Ideella föreningar och registrerade trossamfund har rätt att ordna lotterier enligt Spellagen. Föreningen ska

  • arbeta för ett allmännyttigt ändamål; till exempel välgörenhet, folkhälsa eller liknande
  • vara öppen för alla, ingen nekas medlemskap
  • ha behov av inkomst från lotterier för att utöva sin verksamhet

Så går registrering till

Föreningen

  • beslutar om lotteri och utser en lotteriföreståndare som ansvarar för lotteriet
  • väljer om lotteriet ska vara tillfälligt eller treårigt
  • skriver protokoll för mötet då beslutet togs och skickar in det tillsammans med ansökan.

Bifoga även föreningens stadgar och verksamhetsberättelse för det senast avslutade verksamhetsåret.

Innan registreringslotteriet startar

När kommunen registrerar lotteriet utses också en lotterikontrollant.
Innan din förening beställer lotterimaterial måste lotteriföreståndaren kontakta kommunens kontrollant. Tillsammans går ni igenom vad som är viktigt att tänka på när ni ordnar lotteriet.

Redovisning

När lotteriet är avslutat ska föreningens lotteriföreståndare redovisa det för kommunens kontrollant. Redovisningen ska ske senast två veckor efter att lotteriet avslutats.

Mer information

Den myndighet som ytterst har ansvar för lotterier och spel är Spelinspektionen. På deras webbplats kan du bland annat läsa mer om kommunala lotterier.

Sidan granskades senast 2019-03-11