Kontakta kommunen och lämna synpunkter

Kontakta kommunen
Öppet:Måndag - fredag 8-12, 13-16
Telefon:026-830 00
E-post:kommun@alvkarleby.se
Besök:Centralgatan 3, Skutskär

Pågående upphandlingar

Alla upphandlingar som vi annonserar finns i upphandlingssystemet Kommers.

Kommers Annons eLitelänk till annan webbplats

Ansökningsinbjudningar och anbudsinfordran - Primona Supplier Hub (kommersannons.se)länk till annan webbplats

För att få tillgång till alla dokument till den specifika upphandlingen du är intresserad av behövs det ett konto hos Kommers. Det är en kostnadsfri tjänst.

Hur skapar jag konto för att delta i en upphandling?

Älvkarleby kommun annonserar alla upphandlingar i Kommers eLite. Kommers är en kostnadsfri leverantörsportal som annonserar upphandlingar och en plattform där all kommunikation sker runt upphandlingarna.

Steg 1 – Skapa konto

För att kunna ta del av underlaget i olika upphandlingar behöver du skapa ett konto i leverantörsportalen Kommers

Registrera dig

Se till att du registrerar dig på leverantörsportalen www.kommersannons.se/elitelänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Säkerställ att uppgifterna om ditt företag och dina kontaktuppgifter är kompletta och korrekta då dessa används vid kontroll av företaget.

E-postadressen är ditt inloggningsnamn och används även för notifiera om ändringar sker, till exempel kompletteringar, nya frågor & svar eller förlängd anbudstid.

Lösenordet bestämmer du själv. Första gången du registrerar dig så kommer du att få ett e-postmeddelande för aktivering av kontot. Detta kan ta en stund. Om inget meddelande kommer kontrollera först att det inte hamnat i spam-filtret innan du kontaktar Primona Support.

Behöver du hjälp

Om det är något du inte förstår angående hur systemet Kommersannons fungerar så kan du ställa en fråga till Kommers Support via e-post: support@primona.se eller via telefon: 08-612 34 53.

För att inte missa information om pågående upphandlingar i kommunen eller i kommuner i din närhet kan du bevaka upphandlingar.

Obs! För att du ska få meddelande varje gång någon ställer frågor eller lämnar svar i de upphandlingar du är intresserad av är det viktigt att rutan ”Meddela mig vid nya personliga meddelanden på Kommers Annons” är ikryssad.

Hittar du en upphandling som intresserar dig kan du gå in och läsa mer om den genom att klicka på rubriken.

För att ta del av underlaget som hör till upphandlingen måste du skapa ett konto i Kommers, vilket också ger dig möjlighet att prenumerera på alla upphandlingar som annonseras hos oss.

Steg 2 – Hitta upphandling

Klicka på den blå rutan längst till vänster, ”Pågående upphandlingar”, då kommer du till listan över alla upphandlingar som är annonserade just nu. När du hittar en upphandling som intresserar dig klickar du på annonstexten, då får du en översikt om vad upphandlingen innefattar . Vill du ta del av underlaget som hör till upphandlingen klickar du på Intresseanmälan i menyraden till vänster.

Obs! När du anmält ditt intresse blir alla dokument i underlaget tillgängliga för dig under fliken ”Förfrågningsunderlag” i menyn. Här kan du också ta del av frågor och svar, samt själv ställa frågor.

Att anmäla intresse förbinder dig inte till upphandlingen - det ger möjlighet att ta del av underlaget och följa de frågor och svar som ställs av andra intressenter i upphandlingen.

Steg 3 – Lämna anbud

Hur man lämnar anbud varierar mellan olika upphandlingar, men enligt Lagen om Offentlig Upphandling ska anbud lämnas elektroniskt. När du gjort en intresseanmälan för en upphandling får du tillgång till underlaget. Under fliken ”Anbud” i Kommers står det angivet hur du ska fylla i och lämna ditt anbud i den aktuella upphandlingen. Ibland kan anbudet bestå av olika dokument som du laddar ner och sparar på din dator. Du fyller sedan i dokumenten och bifogar till ditt anbud.

Obs! I en del upphandlingar finns ett anbudsformulär direkt i Kommers, som du fyller i steg för steg. Se till att du uppfyller alla krav som ställts i underlaget.

Tips

När du bestämt dig för att vara med och lämna ett anbud i en upphandling är det viktigt för din skull att allt blir rätt. Innehåller inte ditt anbud det uppgifter som behövs för att analysera anbudet utifrån kraven finns risken för uteslutning från utvärdering.

Nedan finns en listar på några tips som kan underlätta arbetet.

  1. Först och främst så ska du Börja i tid, vänta inte med att införskaffa alla dokument som krävs för att säkerställa godkänt anbud.
  2. Håll koll under perioden och när sista dag för frågor, men även på frågor som tillkommit från andra leverantörer.
  3. Läs noga och dubbelkolla allt, det är viktigt att du svarar på precis det som efterfrågas. Skicka endast det som upphandlade myndigheten begär för att underlätta utvärdering. Det som inte annonseras i kraven kommer inte att tas hänsyn till. Var uppmärksam på bör- och skall krav.
  4. Du har eget ansvar, att bevaka eventuella ändringar i underlaget till den sista annonsdagen. Justeringar kan tillkomma under annonseringstiden om situationen kräver det.
  5. Ställ frågor om du är osäker. I Kommers ska du alltid ställa dina frågor och få svar från upphandlaren som har hand om ärendet. Du kan också se tidigare ställda frågor från andra leverantörer, se alltid efter om din fråga redan innan har fått svar.
  6. Lämna in ditt anbud i tid, alla anbud ska ske via kommers.
  7. Tänk på att du lämnar ditt anbud på heder och samvete.
Sidan granskades senast 2021-07-13