Kontakta kommunen och lämna synpunkter

Kontakta kommunen

Öppet:

Måndag - torsdag 8-12, 13-16
Fredag 8-12, 13-15

Telefon:

026-830 00

E-post:

kommun@alvkarleby.se

Besök:

Centralgatan 3, Skutskär

Trygghetslarm

Ett trygghetslarm ger extra trygghet i din bostad dygnet runt, till exempel om du ramlar.

Larmet som hemtjänsten installerar hos dig består av en huvudenhet med högtalare och mikrofon. Trygghetslarmet är anslutet till ett eluttag. Låt det alltid vara så, även vid åska och när du reser bort.

Runt halsen eller på armen bär du en larmknapp. Räckvidden garanteras enbart i din bostad, även om larmknappen i vissa fall också kan fungera utomhus i närheten av din bostad. Personalen testar larmknappens räckvidd när larmet installeras.

Andra typer av larmsändare som dörrlarm kan också kopplas till huvudenheten vid behov.

Nyckelhantering

Hemtjänsten använder en digital nyckel, Iloq. De ordnar så att ett nytt lås monteras på din ytterdörr och att det tas bort när du inte behöver larmet längre.

Ring 112 vid akut behov

Vid akut behov av ambulans, polis eller brandkår ska du alltid ringa 112.

Larmknappen

Ha alltid larmknappen på dig när du är hemma. Den är vattentålig och fungerar även när du duschar. Väljer du att ha larmknappen runt halsen? I så fall är det viktigt att du

  • använder halsbandet som du får av personalen
  • inte gör några knutar på det

Lämna larmknappen hemma när du reser bort. Om du behåller den på när du är borta under en längre tid får hemtjänsten ett meddelande om att något är fel..

När kan jag larma?

Använd ditt trygghetslarm vid oförutsedda behov av hjälp, till exempel om du

  • har ramlat
  • behöver hjälp vid toalettbesök eller om du känner dig akut orolig. 

Personal som svarar på trygghetslarm finns på plats dygnet runt, årets alla dagar.

Akut behov

Ring alltid 112 om du är i akut behov av ambulans, polis eller brandkår. Trygghetslarmet ersätter inte 112.

Hur gör jag för att larma?

Bild på larmknapp.

Larmknapp

Bild på trygghetslarmets huvudenhet.

Huvudenhet

Aktivera ditt trygghetslarm genom att trycka antingen på

  • din bärbara larmknapp eller
  • den röda knappen på huvudenheten

Signalen går till SOS Alarm och du får prata med personalen där. De kontaktar hemtjänsten om de bedömer att du behöver ytterligare hjälp eller om du inte svarar.

Hemtjänsten kommer normalt inom 45 minuter när du är i behov av besök under dag- och kvällstid, och inom 60 minuter om du behöver ett besök under natten. Ibland kan det ta längre tid.

Personalen svarar på trygghetslarm dygnet runt, årets alla dagar.

Akut behov

Ring alltid 112 om du är i akut behov av ambulans, polis eller brandkår. Trygghetslarmet ersätter inte 112.

Vad händer om operatören inte hör mig?

Larmet går alltid fram oavsett om du kan prata med operatören eller inte. Om operatören inte hör dig eller inte får svar så kontaktar de hemtjänsten. De i sin tur kommer på besök eller kontaktar dig på annat sätt.

Jag har larmat av misstag

Har du oavsiktligt råkat komma åt larmknappen? Berätta det när operatören svarar så rings inte larmet ut till hemtjänsten.

När ska jag inte använda larmet?

Larmet är inte till för hushållsgöromål och andra ärenden som inte är brådskande. Du ska till exempel inte larma för att sätta på tvn, släcka lampor eller dra upp persienner.

Akut behov

Ring alltid 112 om du är i akut behov av ambulans, polis eller brandkår. Trygghetslarmet ersätter inte 112.

Strömavbrott

Tack vare ett batteri fungerar trygghetslarmet i minst två dygn utan elförsörjning. När elen kommer tillbaka laddas batteriet automatiskt upp igen.

När ett strömavbrott inträffar får hemtjänsten ett automatiskt meddelande.

Så ansöker du

Längst ner på sidan finns länk till blanketten "Ansökan om bistånd enligt SoL".
Den blanketten använder du för att ansöka om trygghetslarm. På blanketten står var du ska skicka den, och vilka uppgifter vi behöver.

När behovet av trygghetslarm upphör

När du flyttar eller inte längre behöver trygghetslarmet kontaktar du din

  • biståndshandläggare för att avsluta insatsen
  • hemtjänsten för att komma överens om när du ska lämna tillbaka trygghetslarmet. Utrustningen ska återlämnas väl rengjord. Om du har tappat bort larmknappen debiteras du kostnaden för en ny.

Avgiften för larmet debiteras för varje påbörjad månad.

Sidan granskades senast 2024-03-01