Kontakta kommunen och lämna synpunkter
Öppet: | Måndag - fredag 8-12, 13-16 |
---|---|
Telefon: | 026-830 00 |
E-post: | kommun@alvkarleby.se |
Besök: | Centralgatan 3, Skutskär |
Trygghetslarm
Ett trygghetslarm ger extra trygghet i din bostad dygnet runt, till exempel om du ramlar.
Larmet består av en huvudenhet med högtalare och mikrofon. Runt halsen eller på armen bär du en larmknapp. Tryck på knappen när du behöver larma.
Vid akut behov av ambulans, polis eller brandkår ska du alltid ringa 112.
När kan jag larma?
Använd larmet till exempel om du har ramlat, behöver hjälp vid toalettbesök eller om du känner dig akut orolig.
Vad händer när jag har larmat?
Signalen går till trygghetsjouren och du får prata med personalen där. Om de bedömer att du behöver ytterligare hjälp kommer hemtjänsten på besök.
Du kan nå trygghetsjouren och hemtjänsten dygnet runt och året om.
När ska jag inte använda larmet?
Larmet är inte till för hushållsgöromål och andra ärenden som inte är brådskande.
Ring 112 om du är i akut behov av ambulans, polis eller brandkår. Trygghetslarmet ersätter inte 112.
Så ansöker du
Längst ner på sidan finns länk till blanketten "Ansökan om bistånd enligt SoL".
Den blanketten använder du för att ansöka om trygghetslarm. På blanketten står var du ska skicka den, och vilka uppgifter vi behöver.
När behovet av trygghetslarm upphör
När du flyttar eller inte längre behöver trygghetslarmet tar du kontakt med hemtjänsten. Ni kommer överens om tid för låsbyte och när du ska lämna tillbaka larmdosan och larmknappen. Utrustningen ska återlämnas väl rengjord. Om du har tappat bort larmknappen debiteras du kostnaden för en ny.
Avgiften för larmet debiteras för varje påbörjad månad.