Gå till innehåll

Kontakta kommunen och lämna synpunkter

Kontakta kommunen
Öppet:Måndag - fredag 8-12, 13-16
Telefon:026-830 00
E-post:kommun@alvkarleby.se
Besök:Centralgatan 3, Skutskär

Trygghetslarm

Ett trygghetslarm ger extra trygghet i din bostad dygnet runt. Det är en säkerhet om du till exempel ramlar i hemmet.

Larmet består av en huvudenhet med högtalare och mikrofon. Runt halsen eller på armen bär du en larmknapp. Den trycker du på när du behöver larma.

När kan jag larma?

Använd larmet till exempel om du har ramlat, behöver hjälp vid toalettbesök eller om du känner dig akut orolig.  

Vad händer när jag larmat?

Signalen går till trygghetsjouren och du får prata med personalen där. Om de bedömer att du behöver ytterligare hjälp kommer hemtjänsten på besök.
Du kan nå trygghetsjouren och hemtjänsten dygnet runt och året om.

Så ansöker du

Använd blanketten "Ansökan om bistånd enligt SoL".
På blanketten står var du ska skicka den, och vilka uppgifter vi behöver.

När ska jag inte använda larmet?

Ring 112 om du är i akut behov av ambulans, polis eller brandkår. Trygghetslarmet ersätter inte 112.
Du ska inte heller använda larmet för ärenden som inte är akuta, till exempel hushållgöromål.

Sidan granskades senast 2017-10-24