Kontakta kommunen och lämna synpunkter

Kontakta kommunen

Öppet:

Måndag - torsdag 8-12, 13-16
Fredag 8-12, 13-15

Telefon:

026-830 00

E-post:

kommun@alvkarleby.se

Besök:

Centralgatan 3, Skutskär

Lotterier, lotteritillstånd

För att få ordna ett lotteri behöver föreningen registrera det hos kommunen.

Kommuner registrerar lotterier, och Spelinspektionen ansvarar för all annan tillståndsgivning.

Vem kan ansöka om registreringslotteri?

Ideella föreningar och registrerade trossamfund har rätt att ordna lotterier enligt Spellagen. Föreningen ska

  • arbeta för ett allmännyttigt ändamål, till exempel välgörenhet, folkhälsa eller liknande
  • vara öppen för alla, ingen nekas medlemskap
  • ha behov av inkomst från lotterier för att utöva sin verksamhet

Så går registrering till

Föreningen beslutar om lotteri och utser en lotteriföreståndare som ansvarar för lotteriet.

Utöver det ska föreningen

  • välja om lotteriet ska vara tillfälligt eller treårigt
  • skriva protokoll för mötet då beslutet togs och skickar in det tillsammans med ansökan.

Bifoga även föreningens stadgar och verksamhetsberättelse för det senast avslutade verksamhetsåret.

Innan registreringslotteriet startar

När kommunen registrerar lotteriet utses också en lotterikontrollant.

Innan din förening beställer lotterimaterial måste lotteriföreståndaren kontakta kommunens kontrollant. Tillsammans går ni igenom vad som är viktigt att tänka på när ni ordnar lotteriet.

Redovisning

När lotteriet är avslutat ska föreningens lotteriföreståndare redovisa det för kommunens kontrollant. Redovisningen ska ske senast två veckor efter att lotteriet avslutats.

Mer information

Du hittar mer information om taxor och avgifter via länken längst ner på sidan. Välj rubriken Taxor och avgifter på sidan du kommer till.

Den myndighet som ytterst har ansvar för lotterier och spel är Spelinspektionen. På deras webbplats kan du bland annat läsa mer om kommunala lotterier.

Så behandlar vi dina personuppgifter

Ansvarig för behandlingen av personuppgifterna är Samhällsbyggnadsnämnden.

e-post: samhallsbyggnad@alvkarleby.se Tfn: 026-830 00 (växel).

Vi samlar in uppgifterna för att kunna handlägga ärendet och utföra en uppgift av allmänt intresse. Den rättsliga grunden är dataskyddsförordningen artikel 6.1 d. Uppgifterna kommer att lagras i vårt ärendehanteringsprogram och sparas tills vidare. Frågor om personuppgiftsbehandlingen kan ställas till dataskyddsombud dataskyddsombud@alvkarleby.se

Du kan begära tillgång till och rättelse av dina personuppgifter. Du har rätt att i vissa fall kräva att behandlingen av dina personuppgifter begränsas. Du har rätt att när som helst göra invändningar mot behandlingen av personuppgifterna. Du har rätt att lämna klagomål om personpuppgiftsbehandlingen till Integritetskyddsmyndigheten.

Samhällsbyggnadsnämnden kan lämna ut personuppgifter och andra uppgifter i olika situationer. Exempel på när personuppgifter kan komma att lämnas ut:

  • För att kommunicera uppgifterna med en part i ärendet.
  • För att ge part rätt till insyn i ärendet.
  • För att lämna ut uppgifterna med anledning av en begäran om att ta del av en allmän handling.
Sidan granskades senast 2024-11-28