Öppet: | Måndag - fredag 8-12, 13-16 |
---|---|
Telefon: | 026-830 00 |
E-post: | kommun@alvkarleby.se |
Besök: | Centralgatan 3, Skutskär |
Från den 1 januari 2019 gäller nya regler (Spellagen) för lotterier. För att få ordna ett lotteri behöver föreningen bara registrera det hos kommunen.
Kommuner registrerar lotterier, och Spelinspektionen ansvarar för all annan tillståndsgivning.
Ideella föreningar och registrerade trossamfund har rätt att ordna lotterier enligt Spellagen. Föreningen ska
Föreningen
Bifoga även föreningens stadgar och verksamhetsberättelse för det senast avslutade verksamhetsåret.
När kommunen registrerar lotteriet utses också en lotterikontrollant.
Innan din förening beställer lotterimaterial måste lotteriföreståndaren kontakta kommunens kontrollant. Tillsammans går ni igenom vad som är viktigt att tänka på när ni ordnar lotteriet.
När lotteriet är avslutat ska föreningens lotteriföreståndare redovisa det för kommunens kontrollant. Redovisningen ska ske senast två veckor efter att lotteriet avslutats.
Du hittar mer information om taxor och avgifter via länken längst ner på sidan. Välj rubriken Taxor och avgifter på sidan du kommer till.
Den myndighet som ytterst har ansvar för lotterier och spel är Spelinspektionen. På deras webbplats kan du bland annat läsa mer om kommunala lotterier.