Kontakta kommunen och lämna synpunkter
Öppet: | Måndag - torsdag 8-12, 13-16 |
---|---|
Telefon: | 026-830 00 |
E-post: | kommun@alvkarleby.se |
Besök: | Centralgatan 3, Skutskär |
Ny förening
Funderar du på att bilda en förening? Här hittar du information om hur det går till och vad som är bra att veta.
Alla föreningar som är kommunalt registrerade finns med och syns i kommunens föreningsregister. För dessa föreningar erbjuder Älvkarleby kommun även möjlighet att
- boka tid i kommunens lokaler och anläggningar
- söka ekonomiskt stöd från kommunen
- få hjälp och råd i föreningsfrågor utan kostnad
Bilda ny förening
För att bilda en ideell förening behöver ni vara minst tre personer. Besluta vilken verksamhet föreningen ska ha och skriv förslag till stadgar som talar om vad föreningen heter, vad den vill samt hur den är organiserad.
Därefter håller ni ett så kallat konstituerande möte där ni
- beslutar om att bilda föreningen
- utser styrelsens medlemmar - ordförande, sekreterare och kassör - samt eventuellt firmatecknare
Ni beslutar även om
- att anta förslaget till stadgar
- medlemsavgift
Skriv ett protokoll där samtliga beslut framgår. Protokollet ska undertecknas av ordföranden, sekreteraren och justerare.
Firmatecknare
Ofta behöver en förening ha firmatecknare, till exempel för att hantera bankkonton och för att ansvara för hyreskontrakt och andra avtal. Det är vanligt att det är ordföranden och kassören som har den rollen.
Bli en kommunalt registrerad förening
Ansök om att få föreningen registrerad av kommunen genom att e-posta eller skicka in följande uppgifter till Fritidskontoret
- föreningens namn
- kort beskrivning av föreningens verksamhet
- namn på samtliga styrelsemedlemmar
Bifoga
- protokollet från det konstituerande mötet då föreningen bildades
- föreningens stadgar
- blanketten Föreningsuppgifter, ifylld och undertecknad