Stort intresse för nya villatomter

Bostadsmarknaden i Älvkarleby kommun pekar uppåt och störst värdeökning sker på villafronten. Kommunen har nya bostadsområden med villatomter att erbjuda i attraktiva lägen.

Bild på en trädkoja

Maj-Britt Lundberg ansvarar för försäljning av kommunala tomter i Älvkarleby kommun. Hon märker att intresset för att bygga nytt är stort.

I dagarna såldes den första tomten i det nya området Stationsängen i Älvkarleby, berättar Maj-Britt. Det är ett område i med nio villatomter, alldeles nära tågstationen. Här finns möjlighet till ett lantligt boende med utsikt över hästhagar. Det är nära till älven och till goda kommunikationer. I området har kommunen byggt en ny väg med gatubelysning. Vatten, avlopp, el och fiber är framdraget till varje tomt. Här får man bygga 250 kvadratmeter i max 2 våningar. Stationsängen är optimalt för pendlare med gångavstånd till Upptågets station för resor Gävle-Tierp-Uppsala, fortsätter Maj-Britt och berättar att förutom läget är också markförhållandena är väldigt goda. Här behövs exempelvis ingen sprängning för husgrunder då marken är relativt plan och består av sand och grus. Det gör också att tomterna har bra dräneringsförhållanden.

I Skutskär fortsätter det nya bostadsområdet Liljebacken att växa. Det är ett barnvänligt område med totalt 32 fristående villatomter. Tomterna är 1000 -1200 kvadratmeter stora. Här får man bygga 300 kvadratmeter med max två våningar. På Liljebacken är det nära till både skog och hav. Det finns också ett antal båtplatser att hyra vid den närliggande småbåtshamnen Rödsten i Dalälvens mynning.

Förutom kommunala tomter finns också privata aktörer som erbjuder nybyggda villor och radhus. Utbudet på både äldre, välbevarade hus och gårdar samt moderna lägenheter till bra priser är också stort.

Lediga tomter Öppnas i nytt fönster.

Sidan granskades senast 2021-02-04