Kommunen hyr lokaler

Kommunen har tecknat ett avtal med Hemsö fastigheter om att hyra före detta Jungfruholmens skola. I augusti öppnar en ny förskola.

Innan det är dags för inflytt kommer hyresvärden att fräscha upp ytskikt och anpassa lokalerna för verksamheten.

Bert-Ola Dahlgren, chef för samhällsbyggnadsförvaltningen, berättar att även miljön utomhus ska bli säker och trivsam för yngre barn.
"Allt som har med säkerhet att göra ska vara klart till den 1 augusti," säger Bert-Ola Dahlgren. "En del andra åtgärder kommer att pågå ytterligare några veckor, men vi ska se till att det fungerar så smidigt som möjligt för alla."

Nuvarande Tallkotten och Bryggans förskola flyttar till den nya förskolan som får  fyra avdelningar med plats för totalt 76 barn.

"Det har varit en bra och positiv dialog med alla berörda," säger skolchefen Ola Johansson. "De allra flesta ser fram mot att flytta till nya lokaler, och bara en eller två vårdnadshavare har valt att byta till en förskola närmare hemmet."

Hyresavtalet gäller i fyra år och inkluderar en klausul som gör det möjligt att köpa loss byggnaden.

"Nu har vi god tid att titta närmare på alternativ," avslutar Bert-Ola Dahlgren.

Bild på Bert-Ola Dahlgren och Jonas Jalkander

Bert-Ola Dahlgren, samhällsbyggnadschef, och Jonas Jalkander, Hemsö fastigheter.

Sidan granskades senast 2017-05-14