Fiber till Västanå

Älvkarleby kommun och IP-Only har tecknat samverkansavtal om fiberutbyggnad på landsbygden.  Janet Königsson på Älvkarleö Herrgård ser fram mot anslutningen.

Det första byggbeslutet gäller området vid Västanå där över hundra fastigheter kommer att anslutas till fibernätet.  Ytterligare åttio fastigheter får möjlighet att ansluta i efterhand.

Kommunchefen Anna-Karin Karlsson är mycket nöjd med överenskommelsen som följer både nationella och lokala mål för bredbandsutbyggnad. Den säkerställer också en gemensam ambition för Älvkarleby kommun.

"Politikerna har en hög ambition för fibersatsningen och vi har jobbat länge för att göra det här möjligt ," säger Anna-Karin Karlsson och förklarar att det tidigare saknats tillräckligt många intressenter för att  genomföra utbyggnaden.

Västanå är ett prioriterat område med både privata hushåll och företag, och kommunchefen är särskilt glad över att  nu ha en garanti för satsningen där.

"Idag är nog de allra flesta angelägna om att den digitala infrastrukturen är snabb och stabil. Det förenklar ju både arbete och fritid, och det är extra värdefullt att företagen i området får den servicen nu," säger Anna-Karin.

Janet Königsson är vd på Älvkarleö Herrgård, och en av dem som gillar byggbeslutet;

"För oss är det guld värt! Idag har vi bara ADSL som är både segt och osäkert. Att få fiberanslutning är väldigt positivt framför allt för våra gäster men också för oss."

Idag har ungefär 70 % av hushållen i kommunen tillgång till fiber, det vill säga de ligger inom 50 meter från en fiberpunkt. Senast år 2020 ska 90 procent av alla hushåll och företag ha möjlighet till fiberanslutning.

Bild på Anna-Karin Karlsson och Janet Königsson
Sidan granskades senast 2021-02-22