Statligt stöd för Tallmon

Länsstyrelsen har beviljat 14,8 miljoner kronor i stöd för bygget av det nya vård- och omsorgsboendet på Tallmon.

Camilla Forslund, teknisk chef och projektansvarig för bygget, fick nyligen beslutet från Länsstyrelsen: "Ett riktigt glädjebesked," tycker hon.

I mitten på februari startar den andra byggetappen på Tallmon. Den omfattar 80 nya lägenheter och stora gemensamma ytor. Den delen har kommunen ansökt om stöd för. Det statliga stödet infördes i slutet av 2016, för ny- och ombyggnation av bostäder för äldre, bland annat särskilda boenden som Tallmon.

"Ja, det är relativt nytt, men vi har från början bevakat det och planerat att göra en ansökan. Däremot vågade vi inte räkna med att få det beviljat," säger Camilla Forslund.

Tillsammans med vård- och omsorgspersonal har tekniska avdelningen lagt mycket tid och omsorg på ansökan, och nu ger arbetet alltså rejäl utdelning.

Den totala produktionskostnaden för nya boendet är beräknad till cirka 330 miljoner kronor, och Camilla Forslund understryker att stödet är ett välkommet tillskott.

"Verkligen. Det blir ju en lägre investeringskostnad för kommunen och det kommer att bidra till en positiv dominoeffekt på längre sikt."

Enligt villkoren för det statliga stödet måste projektet vara färdigt i december 2019, och ska då uppfylla de förutsättningar som finns med i ansökan.

"Det följer vår egen tidplan, och jag räknar med att vi kommer att hålla den," avslutar en nöjd teknisk chef.

Bild på Camilla Forslund
Sidan granskades senast 2018-01-19