Besöksrekord på bibblan

I fjol fick böcker och evenemang hela 125 000 besök. Jämfört med 2016 är det en ökning med 62 procent.

"Besökarna har alltid varit många, men i fjol hade vi en otrolig ökning," säger kultur- och fritidschefen Jessica Lindegren.

Behovet av större yta, bland annat för att skapa flera studieplatser, fanns sedan tidigare. Problemet löstes oväntat enkelt när grannlokalen blev ledig och kunde byggas ihop med biblioteket.

"Lokalen växte med drygt 100 kvadratmeter, fräschades upp och anpassades för våra behov," berättar Jessica Lindegren.  "Bland annat fick vuxenavdelningen flytta ihop sig lite till förmån för barn- och ungdomsavdelningen."

Här finns nu nya spel för de minsta, fler datorer och en mysig hörna som lockar många ungdomar. Det har blivit en naturlig mötesplats för att umgås, använda datorer och ladda telefoner.

"Våra yngre besökare blir stadigt fler, och egentligen är den här delen redan för liten," konstaterar Jessica Lindegren. "Idag används ju biblioteket till fler saker än förr. Språkvolontärerna träffas här, det ordnas stick- och träsnidarcaféer, teater-föreställningar och studiecirklar. Det bidrar till att vi har så många besök."

Biblioteket har blivit en livligare plats med högre ljudnivå än vad många är vana vid. Det är en utmaning för personalen att göra det trivsamt för alla.  Vid behov jobbar man två och två, och en bibliotekarietjänst har utökats. Det finns tysta studierum och grupprum som går att boka om man behöver prata. Nu planerar man också ljuddämpande åtgärder, och att göra ytterligare ett tyst rum.

Låna böcker då? Kan man fortfarande göra det på biblioteket?
"Absolut," lovar Jessica Lindegren. Hon berättar att antalet boklån minskar, precis som i resten av Sverige. "Vi har färre aktiva boklånare än genomsnittet i Uppsala län - men de lånar fler böcker. Och fortfarande är det fler som läser än lyssnar."

Bild på Jessica Lindegren
Sidan granskades senast 2018-02-13