Förberedelser för vårflod

Snart är våren här!  Om du bor lågt och nära vatten är det bra att förbereda för höga vattenflöden.

Vårfloden orsakar ibland översvämningar, särskilt om våren är kall och sedan följs av värme och regn. När snösmältningen startar tidigt och varvas med kortare köldperioder blir risken för översvämning istället mindre. Även vid normalt vårväder blir flödena ibland höga, men orsakar då oftast bara mindre problem.

Vid en översvämning blir ofta viktiga samhällsresurser extra belastade.
För dig som fastighetsägare är det därför viktigt att själv ha beredskap för att skydda din egendom.

Så här förbereder du dig för vårflod

• följ väderleksrapporten och ha koll på vattennivån
  • flytta känsliga föremål till torra och säkra platser
  • kontrollera din försäkring
  • hyr eller köp en pump, och träna på att använda den
  • planera för  barriärer. Sandsäckar fungerar bra, eller så bygger du en jordvall som du täcker med plast.

Smältvatten som inte får plats i vatten- och avloppsledningar kan tränga in i byggnader även om du inte bor vid vattendrag. Du kan förhindra det, till exempel genom att ha en avstängningsbar golvbrunn eller backventil på avlopp.

Sidan granskades senast 2018-03-20