Kulturpriset 2018

I år är kulturpristagarna hela fyra stycken. Två av dem är musikaliska systrarna Ella och Lea Hallgren.

De framför egen och andras musik, både var för sig och tillsammans, och på repertoaren finns det mesta från klassiskt till moderna musikformer. Ella och Lea får Ungdomens kulturpris på vardera 3 000 kr.

Britt-Marie Strand och Conny Blomberg får Kulturpriset, 5 000 kr var, för sitt engagemang och kunnande om bygden. De har skrivit böcker om Rotskär och Skutskär tillsammans med Karl-Åke Lindblad, som på ett ovärderligt sätt tillfört kunskap till framtida generationer.

Kulturpristagarna utses av Samhällsbyggnadsnämnden. Priserna delas ut  i samband med firandet av Nationaldagen på Gammelgården i Älvkarleby.

Bild på Ella och Lea Hallgren
Sidan granskades senast 2018-05-21