Prisad demenshemtjänst

Det blev full pott för demenshemtjänsten när Vård- och omsorgscollege utsåg Årets arbetsplats och Årets handledare.

Demenshemtjänsten kammade hem båda utmärkelserna och firade på fredagen med tårtkalas.

VOC består av arbetsgivare, vårdutbildningar och fackliga organisationer som samverkar för att skapa attraktiva och moderna verksamheter med hög kvalitet.

Motiveringen för Årets arbetsplats beskriver en stabil och trygg arbetsgrupp som arbetar flexibelt för att skapa trygghet för brukare och deras anhöriga. Gruppen lyckas också med gott resultat förmedla sitt arbetssätt till eleverna.

På arbetsplatser som är knutna till VOC finns handledare som tar hand om vårdelever och är en viktig del i deras utbildning. Vårdeleverna kan nominera sina handledare till VOCs lokala styrgrupp, som sedan utser Årets handledare. I år blev det Kerstin Bergqvist, och även hon ta emot sitt pris idag.

"Jag blev totalt överraskad - och väldigt glad," säger Kerstin.
Hon nominerades bland annat för att hon är genuint intresserad av att hjälpa studerande in i vård- och omsorgsyrket. Eleverna lyfter även Kerstins förmåga att se deras styrkor och svagheter. Hon utmanar dem till ökad säkerhet, att tro på sig själva och är noga med att återkoppla och utvärdera tillsammans med eleven.

Kerstin har jobbat i kommunen sedan 1978.
"Det är ju rätt givet att jag trivs bra," skrattar hon. För 25 år sedan gick hon sin första handledarutbildning och sedan dess har flera tidigare elever blivit hennes kollegor.

Birgitta Hänninen är ordförande för VOC i Gävle, Ockelbo och Älvkarleby.
"Detta ska Älvkarleby vara stolta över," tycker hon. "Eleverna beskriver en fantastisk arbetsplats och en kompetent, engagerad handledare. Det gynnar både brukare och närstående."

Att rekrytera medarbetare till vård och omsorg är en stor utmaning, både nu och i framtiden.
"Det är en stark framgångsfaktor att då ha en arbetsplats som sticker ut och tar emot elever på bästa sätt,” säger Birgitta Hänninen.

Bild på Kerstin Bergqvist
Sidan granskades senast 2018-06-01