Litteratur och kultur på Tallmon

Statens Kulturråd har beviljat 240 000 kronor för att skapa ett mindre bibliotek på Tallmons nya vård- och omsorgsboende i Skutskär. Med stödet kan också andra kulturella arrangemang bli fler.

Enligt en undersökning om kultur- och fritidsvanor som kommunen genomförde i början av 2018 tycker medborgare i åldern 67-100 år att biblioteket är det viktigaste att satsa på. Med ett mindre bibliotek på vård- och omsorgsboendet får de som bor där möjlighet att fortsätta uppleva litteratur och kultur.

"Och inte bara de," säger Jessica Lindegren, kultur- och fritidschef. "Besökare och medarbetare får förstås också ta del av både biblioteket och arrangemangen."

Boendet står klart hösten 2019, men redan nu börjar förberedelser och inköp.
"Vi kommer till exempel att köpa in flera så kallade DAISY-spelare för att möta det ökade intresset för talböcker", berättar Jessica.

Personalen på biblioteket planerar också bokcirkelträffar, författarbesök och bild-visning med samtal. Vissa aktiviteter, som högläsning, hjälper olika föreningar till att ta hand om.

Ella Holmqvist är enhetschef på Tallmon och när hon berättade om kulturrådets stöd på Tallmons gårdsråd fick beskedet spontana applåder.

"Både vi och Kultur och fritid arbetar redan för kulturella upplevelser tillsammans med volontärer, Svenska kyrkan och pensionärsföreningar. Nu ökar vi både samarbeten och möjligheter till arrangemang med musik, böcker och annat som många uppskattar så mycket."

-----------------------------------------------------------------------
En talbok är en inläst bok för personer med permanent eller tillfälligt läshinder.

DAISY (digitalt anpassat informationssystem):
en internationell standard för digitala böcker. DAISY-skivor innehåller MP3-filer och är gjorda för att du lätt ska kunna hitta i innehållet.

Sidan granskades senast 2018-12-14