Marakatt-Labba får Dagermanpriset

Årets Dagermanpris går till textilkonstnären Britta Marakatt-Labba.

Hon föddes 1951 och är uppväxt i en renskötarfamilj i Saarivuoma sameby.

Britta Marakatt-Labba får Dagermanpriset 2019 för sina ömsom mytiska, ömsom realistiska och upproriska bilder i broderier som gestaltar det samiska folkets historia och samtid.

1978 var Britta Marakatt-Labba med om att starta Samisk Kunstnergruppe (Masi-gruppen) och sedan engagerad i att bygga upp den samiska konstnärsorganisationen Samisk kunstner-forbund. Hon är även målare, grafiker, illustratör, kostymör och scenograf. 2014 utsågs hon till hedersdoktor vid Umeå Universitet.

Prisutdelningen sker lördagen den 1 juni kl 13-16, vid en ceremoni i Stora Hallen, granne med Laxön i Älvkarleby. Ett detaljerat program presenteras under våren.

______________________________________

Dagermanpriset på 50 000 kr delas ut av Älvkarleby kommun i samarbete med Stig Dagerman-sällskapet och Arbetarbladet Intressenter AB och Nya Stiftelsen Gefle Dagblad.

Arne Ruth är ordförande i juryn som även består av René Dagerman, Hilda Hellwig, Jan Bendrik, Kerstin Jacobsson, Urban Forsgren och Bengt Söderhäll

Bild på Britta Marakatt-Labba

Foto: Petvin Sandström