Medborgarlöfte 2019

Älvkarleby kommun jobbar tillsammans med polisen för att du som bor och vistas här ska trivas och känna dig trygg.

Hösten 2017 genomförde kommunen och polisen medborgardialoger och enkäter för att få en bild av hur medborgarna trivs i kommunen.

Resultatet visar att många trivs och känner sig trygga här. Samtidigt framgår det att det finns känslor av otrygghet i vissa områden, platser och vid vissa vägar.

Under 2019 ska kommunen och polisen jobba aktivt för att öka känslan av trygghet i kommunen genom att:

• Tillsammans med en referensgrupp med kvinnor i olika åldrar ska kvinnliga representanter från kommunen och polisen genomföra trygghetsvandringar. Vandringarna ska göras under kvällstid på gång- och cykelvägar i Älvkarleby.

• Öka trafiksäkerheten genom att förbättra den lokala trafikmiljön i anslutning till Rotskärsskolan, Jungfruholmens förskola och Ekbackens förskola. Polisen ska öka närvaron på gator och vägar i anslutning till skolorna och genomföra minst 10 trafikkontroller.

Här kan du läsa medborgarlöftet i sin helhet Pdf, 664.3 kB, öppnas i nytt fönster..

Bild på Tomas Eriksson från polisen och kommunalråd Marie Larsson
Sidan granskades senast 2020-10-15