Rekord i rekrytering

I höst behöver både hemtjänsten och boendet på Tallmon förstärkning av undersköterskor. Rekryteringen är snart avslutad -  och gensvaret har varit rekordartat.

136 personer har sökt 40 tjänster och Johan Köhler, HR-partner, är mer än nöjd;
 "Vi hade verkligen inte vågat hoppas på så många," säger han. "Min erfarenhet är att det ofta är svårt att rekrytera just undersköterskor. Då är det extra roligt att så många vill jobba med oss."

Det nya vård- och omsorgsboendet lockar förstås, men annat påverkar också tror Johan;
"Många har sagt att kommunen har ett gott rykte som arbetsgivare. Vi erbjuder till exempel alltid heltidstjänster, och du får själv välja att jobba mindre om du hellre vill det. Vårt heltidsmått på 36,25 timmar per vecka är dessutom lägre än många andras."

De senaste veckorna har Johan Köhler nästan enbart ägnat åt att läsa ansökningar; de flesta från Älvkarleby, Tierp och Gävle. Tillsammans med fackföreningen Kommunal och medarbetare från verksamheten  har han också intervjuat ungefär 50 personer.

Innan den externa annonsen gick ut fick medarbetarna inom Vård och omsorg chans att söka de nya jobben på Tallmon. 17 personer har internrekryterats till tillsvidare-anställningar och vikariat.

"Intern rörlighet utvecklar och inspirerar medarbetarna - det vill vi som arbetsgivare alltid främja," säger Johan Köhler. "Det bidrar ju också till att vi får behålla värdefull kompetens och erfarenhet i organisationen."

Kompetensen bland de sökande är också ovanligt hög. 80 % är utbildade under-sköterskor och har även gedigen erfarenhet av arbete inom vård och omsorg.

I slutet av april får alla som har sökt tjänsterna veta om de har fått jobb. De som inte får en tjänst har en ny chans att söka om drygt ett år.

"Då öppnar vi det sista huset på Tallmon och behöver ännu mer förstärkning," avslutar Johan Köhler.

Sidan granskades senast 2019-04-11