Årets Företagare 2019

Skutskärsföretaget ABAB Sverige har en vd med med stort engagemang och socialt ansvar. Den 23 maj utnämndes han också till Årets Företagare 2019.

Kim Lund fick ta emot priset av kommunstyrelsens ordförande Marie Larsson i samband med Firmafesten som Älvkarleby kommun arrangerar för företagare.

Tio företag var nominerade och juryn utsåg Kim Lund med motiveringen:

"En VD som får företaget att ständigt växa genom att finna nya marknader, är nytänkande och har ett stort personligt engagemang för företaget och dess anställda. Detta har skapat tillväxt i form nya arbetstillfällen, samtidigt som man tar ett socialt ansvar genom att jobba med elever som inte klarat intag till gymnasiet och ger coachning som leder till anställningar.

Att bygden betyder mycket för Kim är tydligt. Genom åren har man sponsrat många av kommunens föreningar, något som skapat en attraktivare kommun men framförallt en stoltare kommun!"

Jury

Martin Andaloussi och Linda Helzenius, Näringslivskontoret