Rekordmånga feriearbetare

I år har 64 ungdomar fått feriejobb i kommunen. Det är en ökning med 56 % jämfört med i fjol. Nio olika verksamheter får sommarförstärkning av feriearbetarna.

Enligt en undersökning från Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) får många sin första erfarenhet av arbetslivet genom kommunala sommarjobb. Att ha en referens i
bagaget underlättar när det är dags att söka nästa jobb, och från politiskt håll finns en tydlig prioritering för att antalet feriearbetande ungdomar ska öka.

Kommunalrådet Marie Larsson tycker det är viktigt att erbjuda ungdomar en sysselsättning på sommaren. Hon menar att det hjälper dem att tidigt komma i kontakt med arbetsmarknaden.
"Det är också en liten men betydande del i vårt långsiktiga arbete med att sänka arbetslösheten," säger hon.

I år har verksamheterna gjort ett grundligt jobb för att hitta många och meningsfulla
arbetsuppgifter. Några har lång erfarenhet av att ta emot feriearbetare, andra är helt nya.

”Ja, från årsskiftet sköter vi till exempel lokalvården i egen regi, och kan erbjuda 10 nya platser där,” berättar Martin Andaloussi, chef för Näringsliv, Arbete och
Integration. Hans egen verksamhet tar också emot för första gången. Under två
veckor blir fyra ungdomar mobila turistinspiratörer med uppdrag att marknadsföra
den nya appen och destinationen Upplev Norduppland.

”Vi hoppas att de samtidigt själva upptäcker alla upplevelser och härliga smultron-ställen som finns här, och blir stolta turistambassadörer,” säger Linda Helzenius, näringslivsutvecklare.

Förskolan och Serviceavdelningen (Måltid, Städ, Verkstad och Service) erbjuder flest platser och tar hand om 20 ungdomar var.

Bild på Martin Andaloussi, chef för Näringsliv, Arbete och Integration

Den 22 maj var feriearbetarna inbjudna till uppstartsmöte för att bekanta sig med sina handledare och skriva på anställningsbevis. De fick också veta allt om viktiga papper, lön och arbetstider.

För Tova och Lisa, båda 17 år, väntar nu det allra första feriejobbet. Tova ska jobba på biblioteket och Lisa på Verkstad och service.
"Spännande! Och jätteroligt att få lära sig något helt nytt," tyckte båda två.

Alla som har fyllt 16 år men inte 18 år kan söka feriejobb i Älvkarleby kommun. Martin Andaloussi berättar att de som inte har jobbat tidigare blir prioriterade i
rekryteringen. De senaste tre åren har alla som sökt fått erbjudanden om jobb åtminstone en gång.

Ungdomarna arbetar 6 timmar om dagen i 2 veckor. Lönen är 83 kr i timmen, inklusive semesterersättning.

Bild på Linda Helzenius, näringslivsutvecklare
Sidan granskades senast 2019-05-24