Fortsatt ersättning för provtagning av vildsvinskött

Nu har jägare i kommunen möjlighet att även under 2021 söka ersättning för cesium- och trikinprovtagning på vildsvin.

Bygg- och miljöavdelningen har under det senaste året sett en ökning bland klagomål om skador som är orsakade av vildsvin. För att komma till rätta med problemet är det viktigt att vildsvinsstammen hålls på en sund nivå; vildsvinen behöver jagas, samt att jakten behöver ske på rätt sätt och fokusera främst på ungdjur.

För att motivera och underlätta för jägarna att bedriva vildsvinsjakt beslutade Samhällsbyggnadsnämnden vid sammanträdet den 14 December 2020 att inte bara fortsätta utan öka ersättningen. Samhällsbyggnadsnämnden avsätter totalt 20 000 kr under 2021 för ersättning vid provtagning på vildsvin.

Ersättningen avser vildsvin fällda inom Älvkarleby kommun under 2021
och betalas ut till och med den 31 december 2021 eller tills de 20 000
kronorna är slut. Det finns också möjlighet att söka ersättning för kassering av köttet.

Här kan du ta del av beslutsunderlaget. Pdf, 154 kB.

Bild på vit flagga med Älvkarleby kommuns logotyp
Sidan granskades senast 2020-12-16