Allemansrätten

Har du koll på vad som gäller?

Allemansrätten förklarar vad du har för skyldigheter och rättigheter i naturen, och gör det möjligt för dig att röra dig fritt i skog och mark. Samtidigt ställer den krav på att du ska vara varsam och visa hänsyn – mot naturen, djuren och människorna runt omkring dig.

Allemansrätten är grundlagsskyddad men är i sig ingen lag. Den omges av andra lagar som berättar vad du får och inte får göra. Du får till exempel för det mesta sätta upp enstaka tält i naturen under några dygn. Större grupper med många tält behöver däremot be markägaren om lov. Du får promenera och plocka bär och svamp i skogen, men inte vistas på en annan människas tomt utan att fråga om lov.

Ibland kan det vara svårt att veta vad du får och inte får göra i naturen. Naturvårdverket har tagit fram en film som förklarar allemansrätten.

Vill du veta mer?

Naturvårdsverkets webbplats Länk till annan webbplats. finns massor av information om vad du ska tänka på vid olika aktiviteter i naturen.

Sidan granskades senast 2019-06-28