Kommunalrådet angripen

På lördagkvällen blev Marie Larsson (S), kommunstyrelsens ordförande, utsatt för misshandel.

Marie Larsson fick lättare fysiska skador och även hennes sambo skadades lindrigt. Angriparen som är okänd för Marie uttryckte hat mot hennes politiska engagemang. Händelsen är polisanmäld, men ingen är ännu gripen för brottet.

”Misshandeln i sig självt är hemsk, men att brottet dessutom tycks ha kopplingar till hennes politiska uppdrag gör det hela extra känsligt. Jag upplever att grunden till vårt demokratiska system är hotat, när våra folkvalda politiker inte längre får känna sig trygga i sina hem.” säger kommundirektör Maria Wikström.

Marie Larsson är tacksam för allt stöd bl a via sociala medier, men är chockad och behöver nu återhämta sig i lugn och ro. Hon ber om respekt och förståelse för att hon inte kommer att uttala sig förrän tidigast under måndagen.

Sidan granskades senast 2020-02-16