Konstaterad coronasmitta på Tallmon

Nyheten är uppdaterad den 23 mars kl 15.45.

De två personer som i förra veckan insjuknade i coronaviruset har avlidit.
"Det är tråkiga nyheter, och jag känner verkligen med dem som har förlorat en närstående," säger Lena Isokivelä, förvaltningschef för Omsorgsförvaltningen.

Den 12 mars infördes besöksrestriktioner på vård- och omsorgsboendet.
"Fram till dess var ju Tallmon en plats med mycket aktiviteter och många externa besökare. Det är omöjligt att veta hur personerna som nu avlidit blev smittade," säger Lena Isokivelä. Hon berättar att arbetet med att skydda personer i riskgruppen fortsätter, framför allt genom att minimiera antalet personer som de kommer i kontakt med.

2020-03-19

Två personer som bor på vård- och omsorgsboendet Tallmon har insjuknat. De blev sjuka samtidigt och vårdas nu på boendet enligt hygienrutinerna. Anhöriga till de smittade är informerade.

Redan innan provsvaren kom arbetade personalen enligt rutinerna för kohortvård (s k barriärvård) enligt myndigheternas rekommendationer. Det innebär att de som är sjuka håller sig i sina lägenheter. Ett begränsat antal medarbetare, som inte har kontakt med andra boende på Tallmon, vårdar de sjuka och använder utökad skyddsutrustning.

Sannolikheten att det kommer bli fler fall är hög, enligt Lena Isokivelä, förvaltningschef för Omsorgsförvaltningen.
”Vi förbereder oss för att möta ett läge med utbredd smittspridning, bl a genom att prioritera arbetsuppgifter och omfördela våra resurser.”

Sedan tidigare gäller besöksstopp på vård- och omsorgsboendet.
Medicinskt ansvarig sjuksköterska Britta Gustavsson poängterar att det nu är särskilt viktigt att respektera det. Hon berättar också att kommunen samarbetar och har regelbunden kontakt med flera enheter, bland annat Vårdhygien, inom Region Uppsala. En viktig del i arbetet är att minimera antalet personer som kan bli smittade.

”Därför får tills vidare inga nya flytta in på Tallmon och vi tar inte heller emot till korttidsenheten. Det hoppas jag att alla har förståelse för,” avslutar Britta Gustavsson.

Sidan granskades senast 2020-03-23