Dagerman-priset 2020

Uppdaterad 2 september:
Utdelning av årets Dagermanpris är lördagen den 12 september.

Priset går i år till krigskorrespondenten Magda Gad. Hennes strävan att fördjupa samtalet om makt och maktlöshet, om politik och individ, står nära den litterära journalistik som Stig Dagerman gav oss från Europa efter andra världskriget.

I sin motivering skriver juryn att Magda Gad ger oss ett alternativ till dagens svartvita, polariserande medielogik. Inifrån några av världens svåraste konflikthärdar lyfter hon enskilda människors röster och erfarenheter och kastar ljus över det som många försöker mörklägga.

Magda Gad, född i Falun 1975, är svensk krigskorrespondent och Mellanöstern-analytiker för tidningen Expressen. Hon har gjort en mängd unika reportage med fokus på krig och katastrofer från olika delar av världen för flera svenska tidningar. Idag delar hon sin tid mellan Bagdad i Irak och Kabul i Afghanistan.

Priset delas ut lördagen den 12 september vid en ceremoni i Stora Hallen i Älvkarleby. På grund av coronasituationen är datumet för prisutdelning preliminärt.

Bild på Magda Gad

Foto: Niclas Hammarström