Näringslivet och corona

Coronapandemin påverkar företag på olika sätt, men det lokala näringslivet står relativt starkt.

I Älvkarleby kommun bidrar det privata näringslivet med ca 176,4 miljoner kronor, ca 42 % av skatteintäkterna.

Linda Helzenius har dagligen kontakt med det lokala näringslivet i sin roll som näringslivsutvecklare. Hennes uppfattning är att de lokala företagen klarar sig förhållandevis bra jämfört med andra kommuner.

"Precis som i hela Sverige drabbas hotell- och konferensbranschen hårt. För övrigt ser vi att det är färre som påverkas här jämfört med andra delar av Sverige och framför allt städer."

Thomas Lindegren driver Larsas Cykel & Sport i Skutskär. Han har samma bild som Linda och upplever att de flesta butikerna än så länge klarar läget ganska bra. Att äldre kunder inte kommer in i butikerna som förut kan påverka en del tror Thomas, men det är fler och fler som väljer att handla på hemmaplan.

"Vi är otroligt tacksamma för det - det är ju en förutsättning för att vi ska överleva."

Besöksnäringen viktig för många företag

Thomas känner samtidigt en viss oro över att turisterna inte ska komma under semestermånaderna.

"Det blir ett bekymmer om de inte dyker upp i samma utsträckning som annars, men allt hänger ju på hur rekommendationerna kommer att se ut i sommar", säger Thomas.

Besöksnäringen är viktig för många företag, både direkt och indirekt. Upplev Norduppland är ett destinationssamarbete mellan Älvkarleby och Tierp. Linda Helzenius tipsar både företag och föreningar som vill nå besökare, fritidsboende och invånare om att registrera sig som användare.

"Kontakta mig så berättar jag mer," säger Linda.

Högsäsong för utomhusjobb i byggbranschen

Företaget Kalejdo Bygg startades av Janne Östlund 2016. Hittills kommer jobben in på ungefär samma nivå som tidigare år, men en del avbokningar har dykt upp på grund av coronapandemin.

"Det är uppdrag där det inte går att jobba säkert, utan kontakt, som måste skjutas upp", berättar Janne. Just nu är det högsäsong för utomhusjobb och det är en fördel för företag i hans bransch.

"Ja, utomhus är det lättare att följa rekommendationerna om distansering", säger Janne. Han passar på att skicka med en uppmaning till kommuninvånarna:

"Tveka inte att kontakta företagen för en diskussion. Det går att hitta möjliga och säkra arbetssätt för de flesta jobb."

Stöd på distans

Under coronapandemin jobbar Näringslivskontoret mer digitalt än vanligt.

"Vi är lika tillgängliga som vanligt och försöker hålla kontakt även om vi inte kan träffas. Det är flera som tycker det är skönt att bara få prata en stund och bolla lite", säger Linda Helzenius. Hon använder ofta digitala kanaler för att sprida tips och information om stödåtgärder för företag.

"På verksamt.se finns mycket information samlad, för alla branscher. För besöksnäringen är också visita.se bra att besöka", säger Linda. Hon lyfter också Skatteverket som har samlat frågor och svar som både företag och föreningar kan ha nytta av.

"Vi börjar nog alla bli ganska trötta på corona men nu är nyckeln att hålla ut. Fortsätt följa myndigheternas riktlinjer och tänk på att hålla avstånd. Ju snabbare vi rider ut denna kris desto bättre, för alla."

Bild på Linda Helzenius, näringslivsutvecklare

Linda Helzenius, näringslivsutvecklare