Daglig verksamhet öppnar

I april stängde Daglig verksamhet på grund av coronapandemin. Den 2 september öppnas dörrarna igen, med anpassade aktiviteter och i mindre skala.

Stickning på Daglig verksamhet

Daglig verksamhet är en viktig sysselsättning för 30 personer med någon form av funktionsnedsättning. Under tiden som verksamheten varit stängd har deltagarna saknat både sällskap och något att göra.

"Under sommaren träffades vi utomhus och hade regelbunden telefonkontakt, men det blir inte riktigt samma sak. Det har länge funnits ett stort behov av att få tillbaka sina rutiner," säger Peter Stenberg, enhetschef.

Han menar att deltagarna blir mer sårbara när de inte har en fast punkt att gå till. Istället rör de sig ofta ute bland många andra människor och riskerar att bli utsatta för smitta.

"De som inte gör det blir istället isolerade och då sviktar måendet fort," säger Peter Stenberg.

När Daglig verksamhet öppnar igen den 2 september blir det i liten, anpassad skala. Bland annat sprids arbetsstationerna ut för att kunna hålla avstånd, lokalerna städas fem gånger om dagen och deltagarna äter inte lunch tillsammans. För att hålla avstånd till andra människor i samma hus kommer deltagarna också att använda andra ingångar än sina vanliga.

"Även om vi tills vidare kör i lite mindre omfattning så känns det väldigt bra att komma igång," avslutar Peter Stenberg.

Sidan granskades senast 2020-08-31