Företagsklimatet 2020

För tredje året i rad har företagsklimatet i Älvkarleby kommun förbättrats och i år har vi nått vår högsta rankingplacering någonsin, plats 95 av 290.

Bild på näringslivschef Martin Andaloussi

Näringslivschef Martin Andaloussi

De tre senaste åren har Älvkarleby kommun klättrat totalt 151 placeringar. Nu har vi nått ett delmål - topp 100 i Svenskt Näringslivs ranking av svenska kommuners företagsklimat.

Martin Andaloussi, näringslivschef, menar att vi nu kan börja prata om en trend och att vi bibehåller en positiv utveckling.

”Vi har tidigare sagt att det finns potential att nå upp till en 4:a i det sammanfattande omdömet i enkäten. Det är fortfarande en lång resa att nå dit, men det är målsättningen och årets resultat visar att vi har kommit en god bit på väg”, menar Martin Andaloussi.

Han framhåller det sammanfattande omdömet som särskilt roligt, och att det känner extra motiverande att attityderna till företagande har förbättras.

”Jag tror det har funnits där de senaste åren, men i och med att vi kommunicerar mer och möts mer så märks det också mer. För att ha en bra kommunikation krävs två parter, och här har företagarna gjort ett fantastiskt jobb. Att snabbt ge svar kräver en fråga”, säger Martin och framhåller att vi kan bli ännu bättre och att vi verkligen inte får sluta nu.

”Vi välkomnar ännu fler synpunkter och förslag kring vad vi kan förbättra för att kunna lägga i nästa växel”.

Maria Wikström, kommundirektör, tycker det är oerhört glädjande att det hårda arbetet som kommunen lagt ned för att förbättra företagsklimatet har gett så fina resultat.

”För att Älvkarleby kommun ska kunna växa och utvecklas krävs att det finns ett framgångsrikt näringsliv som kan erbjuda meningsfull sysselsättning för våra invånare. Det är därför oerhört viktigt att vi på kommunen nu jobbar vidare för att bli ännu bättre på att skapa förutsättningar för ett bra företagsklimat", säger Maria.

Bakgrund om rankingen

Varje år presenterar Svenskt Näringsliv en ranking av företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner. Syftet är att visa var i landet det är bäst att starta och driva företag. Rankingen innehåller totalt 18 faktorer som viktas olika tungt. 2020 års ranking bygger till två tredjedelar på en enkätundersökning till företagen som genomförders under det första kvartalet 2020 och ytterligare en tredjedel bygger på statistik från Statistiska Centralbyrån (SCB) och UC.

Läs mer om rankingen på https://www.foretagsklimat.se/alvkarleby Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Sidan granskades senast 2020-09-24