Landshövding på vandring

I vackert höstväder vandrade igår landshövding Göran Enander en sträcka på Upplandsleden mellan Marma och Älvkarleby.

Vandringen är en av flera för att uppmärksamma friluftsliv, folkhälsa och naturvård. Landshövdingen hade sällskap av bland andra kommundirektör Maria Wikström, flera förtroendevalda och representanter för lokala företag och föreningar. Han fick berättelser om forna tiders timmerflottning, det rika fågellivet vid Marmafjärden och unika bestånd av flora och fauna på de stora ytorna vid Marma skjutfält.

Vid naturreservatet Gropholmarna mötte Sivan Jansson, fiskeguide och föredragshållare, med kokkaffe och kanelbullar. Hon berättade hur det är att vara företagare inom naturturism, och vilken betydelse naturen och vattnet har för vårt välmående.

Nästa stopp blev vattenskidklubben; en 50 år gammal förening som fortfarande är aktiv med verksamhet från april till september. Många medlemmar tar med hela familjen hit och alla hittar något att göra, berättade Pontus Donnerstål.

Landshövdingen passade på att prata med, och ställa många frågor till alla som deltog under vandringen. Dagen avslutades med en sen lunch på restaurang Kungsådran.

Bild på landshövding Göran Enander och andra som deltog i vandringen.
Sidan granskades senast 2020-09-24