Besöksförbudet upphör

Från den 1 oktober är det åter möjligt att besöka nära och kära på vård- och omsorgsboendet Tallmon.

Bild på entrén vid vård- och omsorgsboendet Tallmon

För att skydda äldre och sjuka införde regeringen i våras ett nationellt förbud mot besök på vård- och omsorgsboenden. När det nu upphör har vi fortfarande en pågående pandemi, och det finns fortfarande en risk för att få in ny smitta. För att undvika det anpassar vi besöksrutinerna och vädjar till alla besökare att följa och respektera dem.

Detta gäller vid besök

• Välkommen på besök alla dagar, kl 10-17. Meddela gärna i förväg att du kommer. Då får du samtidigt en uppdatering av läget på enheten.
  • Enbart huvudentrén på Tallmovägen 6 kommer att vara öppen. Där finns handsprit att använda och engångsvisir att ta på direkt och behålla på under hela besöket.
  • Kom max 2 besökare per boende.
  • Gå direkt till din närståendes lägenhet och tvätta händerna när du kommer dit.
  • Innan du går hem; släng visiret i lägenheten och tvätta händerna igen.

Du måste självklart vara helt symptomfri sedan minst 48 timmar. Avstå alltid från besök även om du bara har lindriga symptom som

• snuva och feber
  • halsont och hosta
  • huvudvärk
  • diarré
  • bortfall av lukt och smak

Tillfälligt besöksstopp vid symptom på smittsam sjukdom

Om boende visar symptom på en smittsam sjukdom, t ex covid-19 och vinterkräksjuka, stängs den berörda enheten direkt. Det innebär i så fall ett tillfälligt besöksstopp till dess att den boende är frisk eller vi får ett negativt provresultat.

Sidan granskades senast 2020-09-30