Nu åtgärdas Kopphusvägen

Den här veckan etableras arbetsområdet, och före jul ska gropen på Kopphusvägen vara borta.

Bild på Kopphusvägen

Sedan bygget av det nya bostadsområdet Liljebacken startade har det ofta krävts en omväg runt gropen för att komma fram på Kopphusvägen. Anna Karlsdotter, gatuingenjör, vet vad det beror på;

"Det har visat sig vara sankt i marken just där. Ledningarna får då en svacka och godkänns inte vid en besiktning. Vi har behövt gräva om några gånger för att undersöka vad som hänt och hitta en lämplig lösning."

Först schaktas det nu för grusbädden och därefter börjar arbetet med att påla. När det är klart gjuts en brygga över pålarna och ledningarna dras ovanpå bryggan.

"Det är ovanligt att behöva påla för spilledningar om de inte ligger vid eller i närheten av en järnväg," berättar Anna Karlsdotter. Här har det alltså visat sig vara nödvändigt för att lösningen ska bli hållbar. Pålningen kommer att låta högt men arbetet sker under dagtid och pågår bara under vecka 46.

"Vi gör vad vi kan för att minska störningarna. Kopphuslandets ekonomiska förening har fått information om åtgärderna och en tidplan som visar hur arbetet ska löpa på," berättar Anna Karlsdotter.

Sidan granskades senast 2020-10-27