Åtgärder på biblioteket

Under perioden 24 november till 27 december gäller särskilda åtgärder på biblioteket.

Bild på en uppslagen bok och ett par glasögon som ligger ovanpå.

Biblioteket kan för närvarande inte ses som en mötesplats och du som besökare ska därför inte uppehålla dig längre än nödvändigt i lokalen. Håll ditt besök så kort som möjligt. Tidsperioden för åtgärderna kan komma att förlängas.

• Kom inte om du har hosta eller andra symptom.
  • Använd handspriten som är utställd eller tvätta händerna.
  • Håll avstånd till bibliotekets personal och andra besökare.
  • Datoranvändningen är begränsad till max 30 minuter per tillfälle och datorerna ska endast användas för nödvändiga ärenden, exempelvis myndighets- eller bankärenden. Endast en person per dator.
  • Bibliotekspersonal kan i nuläget inte hjälpa till vid datorerna och mycket begränsat ute i hyllorna.
  • Beställ gärna dina böcker för avhämtning. Vi plockar då ihop önskad litteratur för avhämtning utanför biblioteket. Eller levererar hem till dig enligt överenskommelse om du själv inte har möjlighet att hämta dem eller om du tillhör riskgruppen.
  • Om du endast ska lämna böcker så går det bra att göra det i återlämningsfacket vid entrén.
  • Tidningsläsning erbjuds vid ett fåtal utspridda sittplatser och får sker i max 30 minuter.
  • Studierummen är inte tillgängliga.
  • Pågående utställning som visas t o m 5 januari kan besökas under max 15 minuter. Endast ett sällskap i taget i utställningslokalen. Vid kö ombeds du vänta utanför biblioteket.
  • Inga evenemang kommer att hållas under resterande tid av året.
  • Vänta utanför om det är kö till lånedisken, datorerna eller om personalen ber om det.

Du kan göra många biblioteksärenden hemifrån, exempelvis låna om och reservera. Detta gör du via vår hemsida biblinord.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Logga in med ditt lånekortsnummer eller personnummer och PIN-kod. Behöver du hjälp kan du ringa eller maila så hjälper vi dig.

Har du frågor är du välkommen att kontakta oss 026-831 83 eller kultur@alvkarleby.se

Kontakta fritids- och kulturkontor via telefon eller mail. Besök endast om nödvändigt och vid avtal tid.
Fritid: fritid@alvkarleby.se eller Maria 026-861 65, Josefine 026-831 72.
Kultur: per.lidvall@alvkarleby.se eller Per 076 - 315 23 40.

Ta ansvar, respektera och följ ovanstående åtgärder.
Tillsammans minskar vi smittspridningen!
Tack för visad hänsyn!

Sidan granskades senast 2020-11-23